سیاستاخبار

سران کشورهای هند و آسیای مرکزی؛ یک گروه کاری در موردافغانستان می سازند

کابل/ ۹  دلو/ باختر

سران کشورهای «هند و آسیای مرکزی» دیروزدر یک نشست که به در خواست هند وبه صورت مجازی برگزار شد، شرکت کردند.

در این نشست مجازی که به ابتکار «نارندرا مودی» صدراعظم هند سازماندهی شده بود «قاسم ژامرت تاکایف» رییس جمهوری قزاقستان، «سادیر جباراف» رییس جمهوری قرغیزستان، «امامعلی رحمان» رییس جمهوری تاجیکستان و «قربانقلی بردی‌محمداف» رییس جمهوری ترکمنستان شرکت کرده بودند.

رسانه های هندی گفته اند،روسای جمهور آسیای مرکزی  و صدراعظم هند،چشم انداز تحکیم بیش از پیش روابط سنتی و دوستانه، گسترش همکاری های چند جانبه بین کشورهای منطقه و اوضاع در افغانستان را بررسی کردند که در آن، بر اهمیت تجارت،مسایل اقتصادی، ارتباطات حمل و نقل موثر بین کشورهای منطقه و ایجاد زیربناهای معاصردر منطقه تاکیدشد.

آنان به اوضاع سخت در افغانستان اشاره کردند وبر اهمیت اتخاذ تدابیری برای تامین ثبات و امنیت، جلوگیری از تشدید بحران انسانی در این کشور و پیشبرد طرح های بزرگ زیربنایی در افغانستان تاکید کردند.

«رینت ساندهو»، معاون وزیر امور خارجه هند از توافق «دهلی نو» و کشورهای آسیای مرکزی در مورد ایجاد یک گروه مشترک در امور افغانستان خبر داد.

او گفته است: شرکت کنندگان این نشست در مورد ادامه رایزنی های نزدیک در مورد افغانستان توافق کردند و تاکید کردند، گروه کاری در سطح مقامات عالی در این زمینه ایجاد خواهد شد.

بر اساس  اعلامیۀ مشترک که در پایان این نشست مجازی به تصویب رسید، سران کشورهای شرکت کننده در این اجلاس، وضعیت کنونی افغانستان و تاثیر آن بر امنیت و ثبات در منطقه را بررسی و ضمن تاکید بر احترام به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی افغانستان حمایت قاطع خود از یک افغانستان صلح آمیز، امن و با ثبات را تکرارکردند.

سران کشورهای هند و آسیای مرکزی همچنین وضعیت کنونی مردم افغانستان را بررسی و تصمیم گرفتند به ارائه کمک های بشردوستانه اضطراری به این کشور ادامه دهند.

از دید آگاهان سیاسی، شکل گیری اجماع منطقه یی در مورد افغانستان می تواند مشکل در این کشور را رفع کند، افغانستان بیشتر از رقابت و جنگ های نیابتی کشور های بیرونی دچار مشکل بوده است در حالی که افغانستان،  نقطه وصل میان کشور های آسیای جنوبی و آسیای مرکزی می تواند فرصت های زیادی را برای شکل دهی فعالیت های اقتصادی و تجاری  به میان آورد مگر  دید رقابتی در افغانستان به جز ادامه تشدد در منطقه و هدر فرصت ها سودی دیگری نداشته است و این واقعیت تلخ در جریان بیست سال گذشته دیده شده است.

این که هند و کشور های آسیای میانه به فکر استفاده از فرصت های تجاری و اتصال  از مسیر افغانستان اند و بر ایجاد زیر بنا ها در این کشور تاکید کرده اند، یک تحول خوب است.

از دید مقام های افغان، تنها همکاری و همگرایی منطقه است که می تواند فضای اعتماد و باور را در میان کشور های منطقه رشد دهد و فرصت های اقتصادی را ایجاد کند.  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا