اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات شمار از روزنامه های غیرحکومتی در پایتخت

کابل/26قوس/ باختر

شمار محدود از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت که به دسترس قرارگرفته اند٬ در شماره های امروز به بحث روی مسایل مختلف سیاسی ونظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارش های را دربارۀ رویدادهای جاری منطقه و جهان نشر کرده است.

روزنامۀ اطلاعات روز٬ زیرعنوان «انفجاری درکابل دو زخمی برجای گذاشت» نوشته است: شهرکابل صبح امروز چهارشنبه 26 قوس نیز شاهد انفجار بود٬ پولیس می گوید که در نتیجۀ این انفجار دو نفر زخمی شده اند.

فردوس فرامرز، سخن گوی فرماندهی پولیس کابل می گوید که یک عراده موتر نوع هایلکس در ساحۀ پنجصدفامیلی ناحیۀ یازدهم شهرکابل هدف انفجار میان قرارگرفته است.

روزنامۀ صبح کابل٬ مطلب تحت عنوان «کرونا در افغانستان، شناسایی 256 بیمار جدید و مرگ 26 نفر در یک شبانه روز گذشته» نگاشته است: در اعلامیۀ که روز سه شنبه 25 قوس ازسوی وزارت صحت منتشر شده٬ آمده است که این مبتلایان به ویروس کرونا، در ولایت های کابل، هرات، قندهار، بلخ، ننگرهار، پکتیا، بغلان، بادغیس، لغمان، غور، کنر، کاپیسا، پنجشیر، فراه، ارزگان، سمنگان و جوزجان شناسایی شده است.

وزارت صحت  گفته است که با ثبت این موارد٬ شمار مجموعی مبتلایان به ویروس کرونا به 49740 چهل وهزار و هفتصدو چهل نفر رسیده است.

این روزنامه٬ مطلب دیگر تحت عنوان «امرالله صالح: درچند هفتۀ گذشته هژده هزار موتر بی اسناد ثبت شده است» نوشته است: آقای صالح روز چهارشنبه 26قوس در برگۀ فیسبوکش نوشت که با ثبت این موترها٬ چهارصد میلیون افغانی مالیه جمع آوری و به خزانه دولت منتقل شده است.

روزنامۀ 8صبح٬ زیرعنوان «هرج و مرج در وزارت معادن و پترولیم» نوشته است: اصلاحات از ضروریات اساسی یک سازمان و نهاد برای تحرک و پویایی است. هیچ ادارۀ در غیاب ایجاد اصلاحات٬ نمی تواند پیش رفت داشته باشد و به عرضۀ خدمات سامان ضد بررسی مردم بپردازد.

اصلاحات در افغانستان به معنای حذف یکی و جابه جایی دیگری معنا می دهد٬ در نزدیک به دو دهۀ اخیر در افغانستان افزون برسایر بخش ها، برای ارتقای ظرفیت اداره ها تلاش های فراوان صورت گرفت و مبالغ هنگفت از کمک های جهانی به این منظور مصرف شد. اما ارزیابی ها در پایان ماه های دهۀ دوم این فعالیت ها نشان می دهد که نهادسازی در افغانستان یک تجربۀ ناکام بوده است و حلقات مشخص و صاحب قدرت در درون حکومت با ایجاد نهادهای موازی به تضعیف نهادهای ملی پرداختند٬ اداره و سازمان در افغانستان در خدمت افراد، گروه های قومی و حزب های سیاسی با نفوذ قراردارد.

روزنامۀ آرمان ملی٬ در صفحۀ هشتم زیرعنوان «صالح: کارمندان دولتی دخیل در جرایم برای ابد از کار محروم خواهند شد» نگاشته است: امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری هشدار می دهد که کارمندان دولتی دخیل در جرایم برای ابد از کار در اداره ها محروم خواهند شد.

آقای صالح در گزارش شش ونیم صبح روز سه شنبه 25 قوس خود گفته است که کابل دیروز گواه هفت حادثۀ جرمی و یک حادثۀ تروریستی بود که در یکی از حادثات جرمی در حوزۀ هفتم٬ یک تعداد از کارمندان دولتی دخیل بودند.

این روزنامه٬ مطلب دیگر تحت عنوان «پوتین پیروزی بایدن در انتخابات را تبریک گفت» نوشته است: پوتین از جمله آخرین رهبران جهان است که پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری امریکا را به وی تبریک می گوید٬ ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه سرانجام شش هفته پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در امریکا، پیروزی جوبایدن را تبریک گفت. شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا