اخبارجهان

متحدان اوکراین درباره پایان جنگ اختلاف دارند

کابل، ۲۳ جوزا، باختر
مواجهه دولت های غربی با تورم بی سابقه و هزینۀ های انرژی، برخی کشورهای اروپایی همپیمان با اوکراین را وادار به تقاضای آتش بست کرده است و این درحالیست که برخی دیگر از کشورها هشدار می دهند، آتش بس روسیه را جسورتر خواهد کرد.
آژانس باختر به نقل از رویترز، آیا بهتر است با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تعامل شود یا برای منزوی کردن او تلاش شود؟ آیا کی یف باید برای پایان دادن جنگ سازش کند؟ یا این که این موضوع اوکراین، روسیه را جسورتر خواهد کرد؟ آیا تحریم های روسیه ارزش خسارت های جانبی را دارد؟
مقام ها و دیپلمات به رویترز گفتند: این ها برخی از پرسش هایی هستند که ائتلاف بین المللی را محک می زند، ائتلافی که بسرعت در روزهای بعد از حمله روسیه از اوکراین حمایت کردند اما با گذشت سه ماه از جنگ دچار تنش هایی شده اند.
در حالی که دولت های غربی با افزایش تورم و قیمت انرژی دست و پنجه نرم می کنند کشورهایی مانند ایتالیا و مجارستان خواستار اجرای فوری آتش بس شده اند. این امر راه را برای کاهش تحریم ها و پایان دادن به محاصره بنادر اوکراین که بحران غذایی را در فقیرترین کشورهای جهان وخیم تر کرده هموار خواهد کرد.
اما اوکراین، پولند و کشورهای حوزه بالتیک هشدار می دهند که روسیه قابل اعتماد نیست و آتش بست باعث خواهد شد پیروزی های خود در تصرف اراضی اوکراین را تقویت کرده و با گروه بندی های دوباره حملات بیشتری را آغاز کند.
لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفته است می خواهد روسیه را تضعیف کند و جو بایدن خواستار پیگرد قانونی پوتین به دلیل جنایت های جنگی است. بوریس جانسون صدراعظم انگلیس نیز می گوید کی یف نباید تحت فشار پذیرش یک توافق بد قرار گیرد و این کشور باید پیروز شود.
فرانسه و آلمان در این میانه گنگ تر عمل می کنند و وعده داده اند به جای این که پوتین را شکست دهند جلوی پیروزی او را خواهند گرفت و در عین حال از تحریم های جدید سنگین علیه پوتین حمایت می کنند.
مسکو چنین استدلال می کند که حمایت نظامی واشنگتن و متحدانش جنگ را طولانی می کند و اوکراین را از مذاکرات صلح باز می دارد. در ماه مارچ، کرملین از اوکراین خواست تا اقدامات نظامی خود را متوقف کند، قانون اساسی خود را تغییر دهد تا بی طرفی خود را تضمین کند، کریمه را به عنوان بخشی از خاک روسیه به رسمیت بشناسد و مناطق شرقی تحت کنترل جدایی طلبان را به عنوان کشورهای مستقل به عنوان شرط صلح به رسمیت بشناسد.
اختلافات ممکن است با توجه به تحریم ها و جنگ، بیش از پیش بر اقتصاد جهانی تاثیر بگذارد و خطر واکنش های منفی در داخل کشورها و بهانه یی برای پوتین را در بردارد.
مکرون هشدار داده است که هرگونه توافق صلح نباید روسیه را مانند آلمان در سال ۱۹۱۸ تحقیر کند.
وی نیز مانند اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، کانال ‌های ارتباطی با کرملین را باز نگه داشته و باعث حیرت کشورهای جنگ‌ طلب شده است. رئیس جمهور پولند این تماس ها را با صحبت با آدولف هیتلر در طول جنگ جهانی دوم مقایسه کرده است.
در همین حال منابع دولتی آلمان گفتند که آنها نگران هستند برخی در غرب ممکن است اوکراین را به سمت اهداف نظامی غیرواقعی، از جمله بازپس گیری شبه جزیره کریمه تشویق کنند که می تواند درگیری را طولانی کند. این شبه جزیره در سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه ملحق شد.
در همین حال، سفیر اوکراین در برلین بارها از آلمان به دلیل تعلل در ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین انتقاد کرده است، اگرچه آلمان قویا از حمایت خود از کییف دفاع کرده است.
سید مصطفی میری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا