امنیت

نگرانی ملل متحد از طرح امریکا برای احیای ملیشه‎ها در افغانستان

گلوب ایند میل- گاردین – باختر2 قوس
روزنامۀ کانادایی گلوب ایند میل اظهارات اخیر رئیس اجرائیه افغانستان را تحت پوشش قرار داده‎است.
عبدالله عبدالله گفته‎است که طالبان باید با استفاده از فرصت‎های به میان آمده در مسیر صلح داخل شوند.
رئیس اجرائیه افغانستان که در گردهمایی امنیتی هلیفکس در کانادا اشتراک کرد گفته‎است که حکومت وحدت ملی به این باور است که صلح و آشتی به این وابستگی دارد که طالبان به گفت‌وگو حاضر شوند و حکومت در این مورد از جانب خود آماده‎گی نشان داده‎است و تلاش نموده که طالبان را قناعت دهد تا عقب میز مذاکره بنشینند.
گلوب ایند میل می‎نویسد که رئیس اجرائیه افغانستان گفته‎است که اگر طالبان به صلح رو آورند مردم از آن‎ها استقبال خواهند کرد، ولی او به این هم یقین کامل دارد که همۀ مردم نظریات طالبان را نمی‎پذیرند.
رئیس اجرائیۀ افغانستان در حالی از صلح و آشتی با طالبان سخن می‎گوید که آن‎ها در این اواخر حملات خود را شدت بخشیده‎اند.
رئیس اجرائیه افغانستان وجود پناهگاه‎های شورشیان در پاکستان را یک عامل عمده فعالیت‎های آن‎ها در افغانستان دانسته گفته‎است که چنین پناهگاه‎ها باید از بین برده شود.
روزنامه بریتانوی گاردین یک مطلب در بارۀ احیای ملیشه سازی در افغانستان نوشته می‎گوید که طرح جنجالی امریکا برای احیای ملیشه‎ها ملل‌متحد را نگران ساخته‎است.
گاردین می‎نویسد در حالی‎که حکومت افغانستان در تلاش خود برای جلوگیری از حملات شورشیان طالب با مشکلات روبه‌رو است و همواره سعی می‎کند تا کاهش نیروهای خود را با استخدام افراد جدید تلافی کند، اردوی امریکا به پلان جنجالی احیای ملیشه‎های منطقه‌ای رو آورده است.
ملیشه‎های که از سالیان طولانی مسئول نا آرامی‎ها در کشور پنداشته می‎شوند.
گاردین می‎نویسد که سازمان‎های امداد رسان به‌شمول ملل‌متحد در برابر این طرح هشدار داده تلاش کرده‎اند تا رئیس جمهور اشرف غنی را قناعت دهند که این پلان امریکا را رد کند.
آن‎ها گفته‎اند که ملیشه‎های چون پولیس محلی افغانستان به علت تخطی‎های جدی از حقوق بشر و بی‌نظمی در قریه‌جات نام خوب ندارند و امکان دارد حکومت مرکزی را ضعیف‌تر سازند.
گاردین می‎نویسد که اگر رئیس جمهور غنی پلان تأسیس ملیشه‎ها را منظور کند این نیروها زیر عنوان قوای منطقه‎ای اردوی ملی تأسیس خواهند شد.
آن‎ها از مناطق خود محافظت خواهند کرد.
مردم محل در تشکیلات آن جذب خواهند شد.
در آغاز یک نیروی آزمایشی متشکل از هزار نفر تأسیس خواهد شد که سپس تعداد آن تا ۲۰ هزار افزایش خواهد یافت.
گاردین می‎نویسد که ناتو طرح خود به این ارتباط را به سفارت خانه‎های کشورهای عضو توزیع کرده‎است و در آن آمده‎است که این ملیشه‎ها مناطقی را که اردوی ملی از وجود شورشیان تصفیه می‎کند محافظت و نظم و قانون را در آن‎جا پیاده خواهند کرد.
اما روزنامه می‎نویسد که برخی نگران اند که این ملیشه‎های محلی به رقابت با همدیگر رو خواهند آورد و کنترول آن‎ها دشوار خواهد بود.
گاردین می‎نویسد که اردوی ملی افغانستان که این شبه نظامیان را نظارت خواهد کرد خود اکنون با ضعف مدیریت روبه‌رو است.
خلیل

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا