فرهنگ

ازتاریخ باید آموخت

کابل باختر/۲۰/ اسد
کشوردرآستانه صدمین سال سالگشت استقلال کشور قراردارد.
تجلیل از صدمین سالگرد استقلال یکبار دیگر اوراق تاریخ را دربرابر همه قرار می دهد تا بدانند که رمز پیروزی مردم افغانستان در جنگ های آزادی خواهانه چه بوده است ؟وچگونه آنان توانستند از بزرگترین امپراتور زمان استقلال و خود ارادیت را به دست آورند.
تاریخ افغانستان پراز فراز و فرود ها دربرهه های خاص حیات سیاسی ، نظامی منطقه یی و فرامنطقه یی بوده است .
بازخوانی تاریخ اگر تکرار هم باشد این فرصت را فراهم می کند که چگونه باید دربرابر ناهنجاری ها ، معاملات و معادلات منطقه یی ازافغانستان حراست کرد ونهال آزادی و استقلال را که حاصل خون هزاران ،هزار مرد دلیر و نستوه این سرزمین است پرورانید.
زمانی که تاریخ حکایت از پیروزی مردمی با پای برهنه و شکم گرسنه دربرابر امپراتور زمان دارد باید دانست که امر این پیروزی درچه بوده است ؟ به روایت تاریخ هر زمانی که مردم افغانستان فارغ از دغدغه های سیاسی ، قومی ،زبانی و مذهی با اتحاد و اتفاق کامل برای برچیدن بساط غیر از کشور گردهم آمده اند از هر آزمون بزرگ زمان موفق بیرون شده اند و اما هر زمانی که به خاطر اهداف دیگران درپی بذرنفاق و شقاق شده اند و یا با تعبیر ساده ،به خاطر دیگران ومنافع آنان وسیله شده اند٬بحران ها درکشور طولانی شده است.
بناَ باید از تاریخ آموخت ،باید گذشته ها را دید و بربنیاد تجربه از دشواری ها عبور کرد.
دشمن اهداف نهان و آشکاردارد ،برای تحقق آن حیله و ترفند می کند و وسیله یی جست وجو می کند آنانی که درخط دشمن عمل می کنند باید بدانند که بحران ها سرانجام پایان می باید آما آنچه درتاریخ می ماند همانا نیک و بد روز گار است که به نام این و آن رقم می خورد.
با این دلایل موجز باید از قضاوت تاریخ ترسید وکاری کرد که هم تاریخ وهم ملت افغانستان بالای آن افتخار کند.
معادله جنگ وصلح درافغانستان پیچیده تر از گذشته شده است آنانی صادقانه برحل این معما می کوشند ، به افغانستان ومردم آن فکر می کنند ازاین قاعده دور می باشند.
دولت به خاطر ختم غایله جنگ٬ صلح را اعلام کرد ، دولت برای ختم خونریزی و برادرکشی صلح را اعلام کرد تا افغانان یک دیگر را درک کنند و با دور اندازی عوامل بیگانه به جنگ دوامدار و خونین درکشور پایان دهد .
ممکن صلح دیر یا زود درکشور تامین شود . اما آٖنچه ساخت این روند پیچیده را به مردم آسان کرد ،مذاکرات مخالفان و موافقان بود ،سفر های هیئت مخالفان به کشورهای مختلف ، استقبال و پذیرایی از آنان واضح کرد که شماری از کشورها درمعادله جنگ و صلح افغانستان دنبال منافع خود اند.
به این دلیل از تاریخ آموخت ،متفق شد و با اتحاد و همبستگی کامل از معبر دشوار صلح دست به دست باید عبور کرد. ختم/ نالان …

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا