جهان

کانگرس امریکا زلمی خلیلزاد را برای توضیح احضار کرد

واشنگتن – بی بی سی – 22 سنبله – باختر
در پی شکست مذاکرات میان امریکا و طالبان، کمیته روابطه خارجی مجلس نمایندگان امریکا زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امورصلح افغانستان را به کانگرس فراخوانده است تا دلایل شکست این مذاکرات را برای نمایندگان مجلس توضیح دهد.
روز پنجشنبه الیوت انگل، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا، زلمی خلیلزاد را که رهبری مذاکرات با طالبان را از سوی امریکا برعهده داشت برای توضیح در جلسه‌ علنی به این کمیته احضار کرده است.
این جلسه قرار است هفته آینده برگزار شود و  انگل گفته انتظار داد  خلیلزاد را راس ساعت ده صبح پنجشنبه آینده در کانگرس ببیند.
انگل گفته است نامه احضار  خلیلزاد را پس از آن امضا کرده است که چندین درخواست او برای شهادت درباره مذاکرات صلح با طالبان توسط  خلیلزاد و وزارت امورخارجه امریکا نادیده گرفته شده است.
در بیانیه  انگل با اشاره به کشته شدن بیش از ۲۰۰۰ سرباز امریکایی در جنگ افغانستان آمده است که صبر او از "پنهان‌کاری‌های دولت درباره روند صلح" به سر آمده است و زمان پایان دادن به این جنگ طولانی فرارسیده است.
این نماینده دموکرات نیویارک گفته است: ماه‌هاست که نتوانسته‌ایم پاسخی درباره برنامه دولت برای صلح در افغانستان بگیریم و حالا هم رییس جمهوری می‌گوید برنامه صلح مرده است. ما باید مستقیما از مسوول اصلی دولت امریکا در افغانستان بشنویم که چگونه و کجای کار این برنامه به شکست منتهی شد.
قرار بود این هفته رییس جمهوری امریکا در کمپ دیوید با محمد اشرف غنی ،رییس جمهوری افغانستان و رهبر طالبان دیدار کند و  توافق امریکا و طالبان را نهایی کند اما روز یکشنبه گذشته ترامپ از لغو این دیدار خبر داد.
سهیل شاهین، یک سخنگوی طالبان در گفت وگو با خبرگزاری الجزیره گفت که رهبران این گروه از کار رییس جمهوری امریکا کاملا شگفت زده شده‌اند چون توافق صلح به سرانجام رسیده بود و همه چیز با تیم مذاکره کننده امریکا نهایی شده بود.# بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا