تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره // 28 اسد یک نقطه عطف درتاریخ معاصر افغانستان

کابل باختر/ 26 / اسد
28 اسدسالروز استرداد استقلال کشور ، یک نقطه عطف درتاریخ معاصر افغانستان و انتقال اندیشه آزادی خواهی و آزاد زیستن برای نسل های بعدی است که آن راگرامی میداریم .
مفسر آژانس باختر مینگارد : 28 اسد سالروز استرداد استقلال کشور است ، یاد بودوتجلیل از حماسه که 98 سال قبل اتفاق افتاد و مردم این کشور صرف نظر از تعلقات قومی ، زبانی و جغرافیایی شان به عنوان فرزندان این کشور و به عنوان یک افغان تحت قیادت زعیم ملی، امیر جوان امان الله غازی دربرابر قدرت بزرگ وقت جهان یعنی بریتانیا کبیر قیام کردند و استقلال سیاسی شان را بدست آوردند و به این ترتیب مردم افغانستان فرصت یافتند تا به عنوان باشندگان یک کشور مستقل نسبت به امور داخلی و سیاست بیرونی شان تصمیم بگیرند و در مجامع بین المللی از نام وهویت یک کشور ازاد و غیر وابسته تمثیل اراده نمایند.
28 اسد تنها یک رویداد نیست ، تداعی کننده یک اندیشه والا است که یک ملت فقیر مگر با عزم و اراده دربرابرغول استعمار آن وقت ایستادگی کرد استقلال سیاسی خود را بدست آورد درکنار آنکه حق خود ارادیت ، خود را مشخص نمود و تضمین کرد برای ملت های دیگر الگو و سرمشق گردید.
انگلیس ها که بزرگترین کشوری استعماری آن وقت بودند اولین بار از افغان ها بود که طمع شکست را چشیدند و بعداً شکست و فرار را از کشور های دیگرتجربه نمودند.
درکنار آن ، 28 اسد یک درس از آزادی خواهی و آزادی طلبی است که برای نسل های بعدی میاموزاند که چگونه در برابر دسایس و توطیه های بیرونی مقاومت کنند و چگونه خود، مردم وکشور شان را حفظ بدارند.
28 اسد یک درس شجاعت و پایمردی و خون بها آن فرزندان رشید این مرزبوم است که در برابر اندیشه های پلید و برنامه های استعمارگرانه بیرونی نه گفتند و در تعهد شان مبنی برزندگی مستقل سیاسی استوار باقی مانده اند.
مردم افغانستان با کسب استقلال سیاسی کشور آنهم با قیادت زعیم ملی امان الله خان غازی زمینه آن را مساعد ساختند تا صاحب قانون اساسی شوند . زمینه آموزش و کسب تحصیل نه تنها برای پسران بیشتر شد بل دختران نیز برای بار اول به مکاتب آمدند .
تبعیض بخصوص دربرابر اقلیت های مذهبی برداشته شد فعالیت های مدنی آغاز وگسترش یافت جراید آزاد غرض تنویر اذهان عامه نشرات شان را آغاز کردند.
پس میتوان گفت که 28 اسد درکنار آنکه یک رویداد ملی است یک انقلاب فکری کار و اصلاح برای رشد و شگوفایی کشور نیز بود.
پدران ما نودوهشت سال قبل به استعمار بیرونی خاتمه بخشیدن هویت خود وکشور شان را درکنار سایر ملل جهان تثبیت کردندمگر کشور هنوز هم با خطر و اندیشه های استعمار گرانه آنهم به شکل جدید و شیوه های دیگرروبرو است که میتواند یک چالش و یک تهدید برای استقلال کشور باشد.
دراینجا تعهد ، فکر ، عمل وهماهنگی نیاز است ، ضروراست تا مردم ما درگام نخست اندیشه آزادی خواهان کشور که عامل استقلال سیاسی افغانستان شدند تحقق بخشند و به تعریف واقعی آن یک ملت شوند و در پناه وحدت ملی دربرابر دسایس و توطیه های که استقلال و هویت و ارزش های ملی را زیر سوال میبرد ایستادگی کنند تا استقلال به مفهوم واقعی آن درک شود. ختم/ تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا