گزارش ها

علمای دینی افغانستان : رئیس شورای علماي پاكستان در موقف نيست كه فتوا دهد

 

کابل باختر – 13حوت

 اظهارات اخیر رئیس شورای علمای پاکستان با واکنش تند افغانها مواجه شده است.

طاهر اشرفی رئیس شورای علمای پاکستان درمصاحبه با بی بی سی گفته است که حملات انتحاری درافغانستان حلال ودر پاکستان حرام است ضمنا او افغانستان را یک کشور اشغال شده ازسوی امریکا دانسته است .

آگاهان سیاسی وعلمای دینی درافغانستان نسبت به این گفته طاهر اشرفي واکنش تند نشان داد وشورای علمای افغانستان حرف های او بیشتر به یک فتوای استخباراتی تشبيه کرد.

شماری از علمای دینی طاهر اشرفی را شخصي ميدانند که سواد دینی ندارد وفاقد بینش سیاسی نیز میباشد شماری دیگر اشرفی را وسیله برای بازگوی نمودن اندیشه ها ونظريات سازمان های استخباراتی پاکستان دانسته ومیگویند که او از این سازمان پول دریافت مي نمايد.

احمد سعیدی آگاه امور سیاسی دررابطه به گفته های اخیر طاهر اشرفی به خبرنگار آژانس باختر گفت ،پاکستان هیچگاه در قبال افغانستان صادق نبود قبلاً پاکستان یک جبهه جنگ ترور را درافغانستان باز کرده بود و فعلاً در سياست خود تغيير آورده واز طریق جبهه جنگ روحانیت ومذهبی راهش را در افغانستان باز كرده است که همه رسانه ها شاهد فتوا شورای علمای پاکستان بودند فعلاً پاکستان ازطریق علمای درمدرسه ها کویته ،کراچی ودیگر مدارس برضد افغانستان تبليغ میکنند .

سعیدی اضافه میدارد : مشکل در کشور ما این است که درداخل ما جاسوس های پاکستانی بسیار است .

مشکل ما این است که شمار از کشور های همسایه منجمله پاکستان جنگ را در افغانستان از مرجع روحانیت ادامه میدهند وفرزندان این کشور را درمدارس شان برضد وطن شان تربیه می نمایند .

ناجیه زيوری نایب منشی شورای عالی صلح میگوید : حلقات استخباراتی پاکستان از مشکلات افغانستان با آن کشور استفاده زیادی کرده اند و مردم پاکستان دربرابر چنین مشکلات تحریک نموده اند آنها از هر مشکل به نفع خود استفاده کرده استخبارات پاکستان موفق براین کارشده که حلقات سیاسی ومذهبی آن کشور را در حلقه منافع خارجی پاکستان بسيج کند . به این معنا که آنها با وجود مشکلات جدی داخلی زمانیکه حرف از منافع بيروني پاكستان باشد يك حرف و يك زبان ميشوند درافغانستان چنین نیست .پاکستان اکنون دریک جنگ استخباراتی با افغانستان از حلقه روحانیت آن کشور استفاده میکند وبا استفاده از نام حضور خارجیان دراین کشور آنها را تحریک میکند گفته های اخیر طاهر اشرفی هم ازهمین منابع آب میخورد .

مولوی رحیم الله امام مسجد حاجی چمن وعضو شورای علما در رابطه به اظهارات اخیر رئیس شورای علمای پاکستان به آژانس باختر گفت ؛کسیکه خلاف قرآن، حدیث و فقه حنفی واسلامی فتوا ميدهد از لحالظ شرعي مردود است.

او اضافه ميكند نقص که در ما است تمام علمای ما انتصابي است و نمی توانند حقایق را گویند ما به این حقیقت پی برده ايم که شماری از علما از ترس جان خود حرف نمیزند .

حکم قرآن درتمام ممالک اسلامی یک سان است نه اینکه درافغانستان مسلمان را کافر بگوید ودر پاکستان کافر را مسلمان، این درهیچ کتاب نیست .

مولوي رحيم الله اضافه ميدارد من یک سال قبل با رئیس شورای علمای پاکستان دراسلام آباد دریک مجلس اشتراک کردم من براي وي گفتم که من برشما نشان می دهم  که تنها در حیات آباد هفتاد فساد خانه است در لاهور وکراچی رقاصه خانه ها فعال است. چرا درکشور خود جهاد وانتحاری نمی کنيد که به فکر جهاد درافغانستان هستيد .

اوبه رئیس شورای علمای پاکستان چلنج داد  که با ما بنشیند وبحث کند تا دیده شود که کی مسلمان است .

مولوی رحیم الله اضافه داشت خواهش من از شورای علماي دین اين است که به تبلیغات این کار حل نمی شود .

مایک هستهء علما افغانستان را به پاکستان ببریم ونظریات اسلامی را برای شان مطرح نمائیم وآنها هم باید بیایند وبرای شان بفهمانیم كه درافغانستان حکم اسلام جاری است نه احکام استخباراتی .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا