تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۱۹سرطان/ باختر
محمد اشرف غنی در تازه ترین اظهاراتش گفته است: «ادغام طالبان در نظام از مسوولیت‌های حکومت است، اما آخرین تصمیم در بارۀ صلح را شهروندان کشور می‌گیرند.»
مفسر آژانس باختر می نگارد؛ در حالی که روند صلح در افغانستان شاهد پیشرفت های تازه است٬ محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان از ادغام طالبان با نظام سخن گفته است.
او که دیروز در شهر محمودراقی در کاپیسا سخن می گفت اظهار داشت: «جذب کردن طالبان در جمهوری اسلامی افغانستان وظیفۀ ماست که انشاالله عملی می‌شود، اما باید بدانیم که آخرین فیصله دربارۀ صلح را مردم افغانستان می‌کنند.» اما تاکید کرد که به زور تسلیم نمی‌شود و خواهان برقراری صلحی است که در آن خشونت نباشد.
مساله ادغام طالبان با نظام و این که رییس جمهور می گوید: خواهان صلحی است که در آن خشونت نباشد این پیام را می دهد که طالبان فقط از راه قانون اساسی افغانستان می توانند وارد بحث سیاسی شوند و دیگر ایده و فکر احیای امارت اسلامی نه تنها برای مردم افغانستان بل برای جامعه جهانی پذیرفتنی نیست و طالبان باید خود را با وضعیت و شرایط کنونی عیار کنند.
با سیر حوادث سیاسی و پیشرفت های که در سال های اخیر در کشور صورت گرفته است مردم و دولت افغانستان حفظ دست آوردهای نزده سال گذشته را که در چتر قانون اساسی کشور به دست آمده است٬ یک اصل در مباحثات سیاسی دانسته اند که عدول و عقب نشینی از آن به معنای شکست مردم خواهد بود.
قانون اساسی محور مذاکرات صلح میان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان دانسته می‌شود. قانونی که در میان کشورهای منطقه جامع و بینظیر است حقوق و آزادی‌های فردی٬ فعالیت های مدنی و سیاسی را تعریف کرده است که رعایت آن باعث تقویت حاکمیت قانون در کشور خواهد شد.
حالا که حرکت در مسیر صلح آٰغاز شده است مسأله‌، چگونه‌گی ادغام طالبان در جامعه‌ است٬ طالبان باید در پناه قانون اساسی افغانستان که به جز از تقویت حاکمیت مردم هدف دیگری در آن دیده نمی شود٬ خود را آماده ادغام در جامعه کنند و با گذشته شان فاصله گیرند.
حرف دیگر در سخنان رییس جمهور برقراری صلحی است که در آن خشونت نباشد.
در بستر پیشرفت های تازه٬ با تاسف طالبان بیشترخشونت خلق می کنند تا امتیاز بیشتر به دست آورند٬ مگر از دید مردم افغانستان٬ رهبران طالبان دچار اشتباه اند و باید  این راه کار شان را بازنگری کنند. زیرا در وجود خشونت نه مردم تسلیم می شوند و نه دولت به زانو در می آید.
ندای صلح بعد از سال ها جنگ برای مردم نوید بخش است. بنابر این، رهبران طالبان باید حسن نیت و تعهدشان را نسبت به صلح پایدار با اعلام آتش‌بس و تسریع روند مذاکرات نشان دهند.
طالبان باید بدانند که امروز مردم افغانستان و جامعه جهانی از یک راه حل سیاسی که در آن تمام جناح‌ها از جمله طالبان دخیل باشند، به صورت کامل حمایت می‌کنند. مگر از بازگشت افغانستان به گذشته هشدار می دهند و آن را غیر قابل قبول می دانند.
به این ترتیب تنها راه باقی مانده برای طالبان٬ پیوستن به مذاکرات صلح با دولت افغانستان است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا