امنیت

یوناما: تلفات ملکی ناشی از حملات هوایی در افغانستان افزایش یافته‌است

منابع خبری بین المللی – باختر21 میزان
یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان در گزارش تازۀ خود که دیروز آنرا نشر کرد از اول ماه جنوری تا ۳۰ سپتمبر سالجاری میلادی کشته یا زخمی شدن ۸۰۱۹ تن را ثبت و راجستر کرده‌است.
بگزارش باختر به نقل از صدای آزادی این رقم شش فیصد کاهش در تلفات ملکی نسبت به عین زمان سال گذشته را نشان می‌دهد. ولی گزارش می‌افزاید که تلفات ملکی ناشی از حملات هوایی افزایش یافته‌است.
یوناما می‌گوید که در حملات هوایی ۹ ماه گذشته نیروهای افغان و امریکایی ۴۶۶ تن از غیر نظامیان افغان کشته یا زخمی شده‌‎اند که از این جمله بیشتر از ۶۶ فیصد آن‌ها زنان و کودکان اند.
این ارقام در مقایسه با عین زمان سال گذشته، ۵۲ فیصد افزایش در تلفات ناشی از حملات هوایی را نشان می‌دهد.
چنین افزایش در حال گزارش می‌شود که نیروهای هوایی افغان و امریکایی حملات شان را در جنگ با شورشیان مسلح افزایش داده‌اند.
گزارش یوناما ۳۸ فیصد این تلفات ملکی را به نیروهای هوایی امریکا و بقیه را به نیروهای هوایی افغانستان نسبت می‌دهد.
در حمله هوایی ماه گذشته برای دفع حمله گروهی هراس افگنان بر میدان هوایی کابل که همزمان با سفر وزیر دفاع امریکا و سرمنشی ناتو به پایتخت افغانستان صورت گرفت یک راکت به یک خانه اصابت نمود که در نتیجه چندین غیر نظامی زخم برداشتند.
در حمله هوایی اشتباهی چند هفته قبل نیروهای هوایی افغان در هلمند نیز ده سرباز نیروهای امنیتی افغانستان کشته شدند.
بیش از سه هزار بمب و راکت در ۹ ماه سال جاری در افغانستان استفاده شده که این رقم بیشتر از مجموع چنین سلاح هایست که در دو سال قبل در این‌کشور به کار برده شده‎است.
قوت‌های امریکایی که یگانه نیروی خارجی بمبارد کننده در افغانستان محسوب می‎شوند تنها در ماه سپتمبر گذشته ۷۵۱ بمب و راکت بر مواضع شورشیان طالب و جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در افغانستان پرتاب کرده‎اند.
طبق معلومات قوماندانی مرکزی نیروهای هوایی امریکا این رقم نسبت به ماه اگست ۵۰ فیصد بیشتر است و بلندترین رقم از سال ۲۰۱۰ به این‎سو به شمار می‎رود.خلیل

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا