تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت چهارشنبه 25 دلو

 

کابل باختر – 25 دلو

 شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی  در پایتخت که بدسترس قرار گرفته اند در شماره های امروزی  به بحث روی مسایل مختلف سیاسی ونظامی درکشور پرداخته اند ونیز اخبار وگزارشهای را در باره رویدادهای جاری کشور ومنطقه نشر کرده است .

روزنامه آرمان ملی سرمقاله ای شماره امروزی زیر عنوان کاری انجام بدهند . نوشته وآورده است . هیات افغانستان که برای مذاکره با علمای پاکستان به آن کشور سفرکرده اند ،تا دیروز به نتیجه مطلوب با همتایان شان در پاکستان نرسیدند، دلیل آن هم شروطی بود که آنها برای برگزاری اجلاس مشترک علمای هر دو کشور که قرار است درکابل برگزار گردد برای طرف افغانی پیشنهاد کرده اند.

این شرط ها اجازه حضور نماینده گان طالبان درین مجلس علما وعدم صدور قطعنامه ویاهر گونه مطلبی از سوی مجلس علما برعلیه طالبان می باشد .

معنی دیگر این تقاضا آن است که کنفرانس علمای دو کشور دربرابر حملات انتحاری نیز سکوت کند و آن را حرام نداند زیرا اینگونه حملات ازسوی طالبان سازماندهی میشود.

آرمان ملی همچنان در برگ نخست عنوان کرده که مردم پنجوایی دربرابر طالبان قیام کردند . به نوشته این روزنامه باشنده گان ولسوالی پنجوایی ولایت قندهار علیه طالبان مسلح قیام کردند و گزارشات حاکیست که سه تن از طالبان مسلح دراثر این قیام به هلاکت رسیده اند.

 ارمان ملی در مطلب دیگر بازهم درصفحه اول به موضوع مذاکرات هیات افغانستان درپاکستان پرداخته و زیرعنوان ،پاکستان درتلاش سبوتاژکنفرانس بین المللی علمای دینی افغانستان است .

این موضوع را از دیدگاه کارشناسان مورد ارزیابی قرار داده است.

به نوشته این روزنامه از قول معاون لوی حارنوالی، 65 ولسوالی فاقد ادارات عدلی و قضایی است .

 به همین ترتیب روزنامه آرمان ملی دربرگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است.

همچنان روزنامه سخن جدید دربرگ نخست شماره امروزی درکنار سایر مسایل به مذاکرات علمای پاکستان و افغانستان توجه کرده نوشته علمای پاکستان و افغانستان با شرکت درنشستی دراسلام آباد موضوع مذاکرات صلح با طالبان و روند صلح افغانستان را مورد بررسی قراردادند.

 هیات هشت نفری علمای افغانستان که به سر پرستی " قیام الدین کشاف قبل از برگزاری کنفرانس علمای ديني درکابل، وارد اسلام آباد شدند .

 با برگزاری دو دور نشست در اسلام آباد درباره تسهیل روند صلح درافغانستان، تقویت روابط دوستانه بین دوکشور با شورای علمای پاکستان مذاکره کردند.

 سخن جدید همچنان درصفحه اول زیر عنوان ، کار تثبیت دریای تالقان آغاز شد.

به نوشته این روزنامه ، با آغاز کار تثبیت دریاچه تالقان مشکلات مردم دراین ساحه از آب خیزی حل خواهد شد.

 سخن جدید همچنان درمطلب دیگری زیر عنوان ، طرح پنتاگون برای حضور نظامی درافغانستان پس از سال 2014 نوشته پنتاگون درنظر دارد تا پایان ماموریت نظامی ناتو درافغانستان درسال 2014 حدود هشت هزار سرباز امریکایی رادرکشور حفظ کند اما دوسال پس از آن تعداد این نیروها را به طور چشمگیر کاهش دهد.

 تصویب چهار پروژه ملی به هزینه هفت ملیارد دالر عنوان مطلب دیگری میباشد که این روزنامه در صفحه اول نشر کرده و دربقیه صفحه های شماره امروزی دنبال سایر مسایل و مطالب شده است.

اما روزنامه ماندگار درصفحه اول شماری امروزی عنوان کرده نشست علمای افغانستان و پاکستان به بن بست مواجه شد.

 به نوشته این روزنامه ، رییس شورای علمای پاکستان گفته است ما نمی توانیستیم با هیات شورای علمای افغانستان درباره دو شرط ابتدایی پاکستان به توافق برسیم ، شرط نخست پاکستان این است که طالبان دراین کنفرانس شامل شوندوشرط دوم این که مردم و علما هیچگونه  فتوایی بر ضد طالبان صادر نکند و نیز هیچ صحبتی به طرفداری از حکومت افغانستان صورت نگیرد.

 ماندگار همچنان درمورد به نقل ازشورای ملی افغانستان نوشته ، شارقی رییس شورای علمای پاکستان به چند جهت بسته است نظریات او از خودش نیست نظریات او همواره تغییر میکند و اظهار نظرهای او نمی تواند نظر کل اعضای شورای علمای پاکستان باشد.

 زیرا دریک نشست حتا اعضای شورای علماي پاکستان به اشرفی اجازه حضور ندادند.

 ماندگار همچنان درصفحه اول هشدار داده که شمار کودکان معتاد درافغانستان افزایش یافته است .

 این روزنامه همچنان به طرح حضور امریکا برای ادامه حضور درافغانستان توجه کرده مطلبی نشر نموده است.

 به همین ترتیب روزنامه ماندگار دربرگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده ، اما روزنامه هشت صبح برگ نخست را با خبر ده قاچاقبر بزرگ تحت پی گرد قراردارند آغاز کرده و نوشته وزیر مبارزه با مواد مخدر میگوید مناطقی که درکنترول دولت افغانستان بوده کشت کوکنار درآن ناچیز است . اما مناطقی که طالبان درآن حاکمیت دارند و امنیت مردم تامین نیست دهقانان مجبور به کشت کوکنار می شوند او حاکمیت دولتی درولایات را درامر مبارزه با کشت کوکنار و تولید مواد مخدر مهم خواند و برمبارزه منطقه ایی با موادمخدر تاکید کرد.

 هشت صبح همچنان درصفحه اول خبرداده که اکسفام به سه نهاد حامی حقوق زن کمک کرد به نوشته این روزنامه محبوبه سراج ، سرپرست شبکه زنان افغان دیروز هنگام امضای این قراردادگفت که هدف اساسی این پروژه ایجاد فرصت برای زنان افغان به منظور " توسعه رهبری" ، " امنیت زنان "و" عدالت جنسی " میباشد.

به گفته خانم سراج ، دراین پروژه بیشتر روی بلند بردن ظرفیت رهبری پولیس زن  تمرکز میشود.

 هشت صبح در برگهای دیگر شماره امروزی به نشر سایر مطالب پرداخته است به همین گونه روزنامه های انصاف ، وحدت و دیگران درشماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و يا دنبال سایر مطالب شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا