تبصره و مرور بر مطبوعات

حمله طالبان پاکستانی بر مواضع نیروهای سرحدی افغان و خاموشی ملیشه های پاکستانی

کابل    باختر   ۱۰   دلو
در حالیکه ارتش پاکستان خود را در امر مبارزه باهراس افگنی و جلوگیری از تردد گروه های مسلح در نوار خط دیورند متعهد میداند مگر طالبان پاکستانی دو شب قبل با عبوراز میان پوسته های ملیشه های آنکشوربر مواضع نیروهای سرحدی افغان در  ولسوالی مهمندره ولایت ننگرهارحمله  کردند.
مفسر آژانس باختر مینگارد :محمدایوب حسین خیل فرمانده نیروهای مرزی در شرق افغانستان میگوید که حدود 150 تن از افراد  تحریک طالبان پاکستان به مواضع نیروهای امنیتی افغان حمله کردند تلاش کردند که تا پوسته های مرزی را در نزدیکی مواضع ارتش پاکستان در امتداد خط دیورند را تصرف کنند.
این حملات در منطقه مرزی خوری در ولسوالی مهمندره ولایت ننگرهار ودرست پس از کشته شدن ملا فضل الله رهبر طالبان پاکستانی صورت گرفته است.
ملا فضل الله در ماه رمضان در یکی از ولسوالی های ولایت کنر در پی حمله یک هواپیما بی سرنشین امریکایی کشته شد.
در درگیری میان  نظامیان افغان و مهاجمان پاکستانی  تعدادی از اعضای تحریک طالبان پاکستان از جمله فرمانده مهم این گروه تروریستی کشته وشماری هم  زخمی شده اند. حمله  برمواضع نیروهای سرحدی در ولایت ننگرهار آنهم از سوی طالبان پاکستانی و  در نظر ملیشه های سرحدی پاکستان نشان میدهد که تعهد آنکشور مبنی بر جلوگیری از تردد افراد مسلح یک حرف بیش نیست  و برنامه حصار کشی در مسیر خط دیورند بیشتر جنبه تبلیغاتی و نمایشی داشته و تنها حصار کشی در مسیر خط دیورند باعث جدایی اقوام و خانواده های شده که در دو طرف خط زندگی میکنند در حالیکه نه سیم خار دار و نه خندق مانع عبور هراس افگنان از پاکستان به افغانستان شده ضمنا هراس افگنان پاکستانی  با عبور از زیر ریش ملیشه های پاکستانی  وارد افغانستان میشوند ٬ پوسته های سرحدی را آماج قرار میدهند  تخریب  و ویرانی میکنند و بازهم آزادانه و با مصونیت تمام راه آمده را  دوباره در پیش میگیرند و به پناهگاه های شان میروند  مگر پاکستان  داد از همکاری میزند  در حالیکه فوج  و ملیشه آن در سرحد نظاره گر حملات تروریستان به خاک افغانستان اند حتا  زمینه عبور  رابرای هراس افگنان مساعد میسازند.
پس میتوان به چنین یک رویکرد مبارزه با هراس افگنی نام نهاد ؟ جواب سیاسیون و نظامیان پاکستانی و سیاسیون ذوق زده افغان چه خواهد بود ؟  ختم عبدالخالق  صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا