اقتصاد

بانک انکشاف آسیایی 100 میلیون دالر را غرض توسعه شبکه های آبیاری در اختیار افغانستان قرار میدهد

کابل باختر 13 قوس
بانک انکشاف آسیایی برای توسعه و بهبود سیستم آبیاری زراعتی افغانستان 100 ملیون دالر کمک کرد
به گزارش آژانس باختر،
داکتر حضرت عمر زاخیلوال وزیر مالیه و جوجی تاکاشی رئیس بانک انکشاف آسیایی امروز قرارداد  به ارزش 100 میلیون دالر را برای توسعه و بهبود منابع آبی وسیستم آبیاری  بمنظور رشد اقتصادی وکاهش فقر در افغانستان به امضا رسانید.
این کمک مالی 100 میلیون دالری بلا عوض، از طریق برنامه سرمایه گذاری انکشاف منابع آبی که قسط دوم پروژه کثیر الاقساط است انجام می شود، که الی 10 سال 303.3 میلیون دالر را ارائه مینماید  ونیز حکومت به اهمیت سکتور زراعت و آبیاری توجه داشته و در استراتیژی انکشاف ملی افغانستان 2.5 میلیارد دالر برای سرمایه گذاری در مدیریت منابع آبی و آبیاری  تخصیص داده است.
جوجی تاکاشی رئیس بانک انکشاف آسیایی در افغانستان  درمورد این برنامه گفت:«در سی سال نا آرامی های اجتماعی زیر بنا های آبی افغانستان به شدت تخریب شده اند و ظرفیت کاری نهادهای مدیریت آب نیز  در سطح پائین قرار دارند، این برنامه از طریق باز سازی و توسعه زیر ساخت های جدید بهره برداری از زراعت آبی را افزایش می دهد.»
قسط دوم این کمک مالی، زیر بنای سیستم آبی بند کوکچه پائین و نیز زمین های وزارت زراعت را حمایت کرده و برای  بازسازی وبهبود کانالهای اصلی شهروندان و ارچی استفاده خواهد شد. این پروژه هچنین نهادهای مدیریت آب را از طریق بنیاد استفاده آب حمایت و پشتیبانی میکند. این قسط، زیر بناهای آبیاری را ارتقا داده و در حدود هفتاد چهار هزارهکتار زمین در ولایت های کندز و تخار را پوشش خواهد داد که حاصلات زراعتی این ولایت از% 122 به% 155 افزایش می یابد.
بهبود آبیاری فرصت ها را در سطح بسیار بالا افزایش داده و تولیدات را اضافه میکند و در کاهش کشت خشخاش نیز تاثیر خواهد گذاشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا