تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت شنبه 26حمل

کابل باختر/ 26/ حمل
شمار محدود ازروزنامه  های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند ونیز اخبار وگزارشهای را درباره رویداد های جاری منطقه وجهان نشر کرده اند.
روزنامه هشت صبح برگ نخست را با مطلب زیر عنوان تنها مادربمب ها میتوانست تونل های داعش را ویران کند.
این روزنامه درپیوند به عنوان فوق درصفحه سوم نوشته است مقام های دولتی و نیروهای ناتو درکشور پرتاب بزرگ ترین بمب غیر هسته ای از سوی نیروهای امریکایی بریکی از بزرگترین ومستحکم ترین موضع داعش در ولایت ننگرهار را موفقیت آمیز توصیف کرده میگویند که از نابودسازی این موضع داعش بدون حمله بابمب جی بی یو 43 ممکن نبود جی بی یو 43 بزرگ ترین غیر هسته ای است که از آن به عنوان مادر بمب هایاد میشود.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده و درصفحه دوم ازقول حنیف اتمر مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری عنوان کرده است طالبان را به صلح مجبور می سازیم .
به نوشته این روزنامه حکومت افغانستان راهکار جدیدی برای صلح با مخالفان مسلح دولت تعیین کرده است.
محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی روز پنجشنبه درجمعی از نیروهای امنیتی درولایت ننگرهار گفته است هیچ گاهی از طالبان ودهشت افگنان صلح نمی خواهیم ما آنان را به صلح مجبور می سازیم .
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده درصفحه دوم زیر عنوان پیام سیاسی بمب مادر مطلب دیگری را درپیوند استعمال بزرگترین بمب درننگرهار نشر کرده است.
روزنامه هشت صبح درصفحه چهارم زیر عنوان درهمسایه گی جهنم نوشته است پاکستان تاریخ طولانی سرکوب اقلیت ها را به بهانه ها و ابزار گوناگون "کارنامه دارد و توهین به مقدسات یکی از این ابزار ها است که به کثرت برای سرکوب و اذیت اقلیت های مذهبی "مسیحی هندو احمدی و. …" و انتقادجویی های شخصی اعمال میشود.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده درصفحه پنجم مطلب را زیر عنوان کار ساخت بزرگ ترین مجتمع آموزش های تخنیکی و مسلکی آغاز شد را نشر کرده است.
روزنامه هشت صبح درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است اما روزنامه افغانستان ما سرمقاله شماره امروزی را زیر عنوان مبارزه با تروریزم جدی میشود نوشته است .
روزنامه افغانستان ما درپیوند به عنوان فوق در صفحه دوم نوشته است روزپنجشنبه گذشته پنتاگون وزارت دفاع ایالات متحده خبرنامه ای منتشر کرد که براساس آن نیروهای حمایت قاطع بمب یازده تنی را بر مواضع داعش درمنطقه مومند ولسوالی اچین ولایت ننگرهار پرتاب کرده است . این بمب به عنوان بزرگ ترین بمب غیر اتمی و مامادر بمب ها توصیف شده است.
دراین رخداد مهم واکنش هایی نیز صورت گرفته است .
شدید ترین واکنش از سوی حامد کرزی رییس جمهورپیشین افغانستان صورت گرفته که به شدت از این حمله انتقاد کرد.
روزنامه به همین گونه ادامه داده درصفحه اول از قول شورای علمای افغانستان عنوان کرده است اظهارات مولانا فصل الرحمان فاقد اعتیاد است .
به نوشته این روزنامه شورای علمای افغانستان اظهارات اخیر مولانا فضل الرحمان رهبر حزب جمعیت العلمای پاکستان درباره جنگ جاری درافغانستان را فاقد اعتیاد دینی و ناشی از فرسایش های سیاسی استخباراتی خوانده است .
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده درهمین صفحه از قول داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرائیه عنوان کرده است کسی نمیتواند صدای جوانان را خفه بسازد.

روزنامه افغانستان ما درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
اما روزنامه اصلاحات درصفحه اول مطالب چون تحولات میدانی سوریه به کدام سو درحرکت است ؟ اردوغان احتمالاً وضعیت اضطراری را تمدید کنیم . آیا نشست مسکو میتواند درتقویت روند صلح مفید باشد ؟ به سیاست های ابزاری از فکر ، اندیشه و احساسات جوانان خاتمه داده شود. اظهار نگرانی انستیتوت صلح از تاثیر ات احتمالی شلیک بزرگترین بمب غیر هسته ای حمله خان شیخون صددرصد ساختگی بود . ناتو در مرز روسیه نیرومستقر کرد نشرکرده و جزئیات آن را درصفحه های دیگر ارائه کرده است.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا