جهان

احضار سفیر پاکستان به وزارت امور خارجه هند

دهلی جدید  – ایرنا -11 دلو – باختر
وزارت امور خارجه هند «سهیل محمود» سفیر پاکستان در دهلی جدید  را در اعتراض به تماس تلیفونی «شاه محمود قریشی» وزیرامور خارجه پاکستان با «میرواعظ عمر فاروق» رهبر جدایی طلب کشمیر  احضار کرد..
وزارت امور خارجه هند در بیانیه ای اعلام کردکه معین وزارت امور  خارجه هند پس از احضار سفیر پاکستان ، با بیان نارضایتی شدید دهلی جدید  به وی اعلام کرد که تماس وزیر خارجه پاکستان با یک رهبر کشمیری اقدام آشکار جهت صد مه زدن  به اتحاد هند است و حاکمیت و تمامیت ارضی هند را نقض می کند.
جمو و کشمیر ایالتی در شمال غرب هندوستان است. مرکز تابستانی این ایالت شهر سرینگر و مرکز زمستانی آن شهر جمو است.
بیشتر خاک این ایالت در رشته کوه‌های هیمالایا قرار گرفته است. این ایالت از شمال شرقی با جمهوری خلق چین مرزهای مشترک دارد و با ایالت‌های هیماچال پرادش و پنجاب هند از جنوب و بخش تحت نظارت پاکستان معروف به کشمیر آزاد و گیلگیت-بالتیستان از غرب و جنوب غرب هم‌مرز است.
جمو و کشمیر در گذشته بخشی از حکومتِ امیرنشین تحت‌الحمایهِ بریتانیاییِ کشمیر و جمو بود. بر سر حاکمیت این منطقه میان چین، هند و پاکستان مناقشه است و هر یک بخش‌هایی از آن را تحت اداره خود دارد. ایالت جمو و کشمیر که پرجمعیت‌ترین بخش کشمیر است تحت اداره هند قرار دارد و توسط پاکستان به‌نام 'کشمیر اشغال‌شده هند' نامیده می‌شود. هندی‌ها هم به طور متقابل کشمیر تحت حاکمیت اسلام آباد را کشمیر اشغال‌شده پاکستان می‌خوانند. منطقه اقصای چین در شمال کشمیر هم که تحت تصرف چین است مورد ادعای هند  می باشد و دولت هندوستان آن را جزو ایالت جمو و کشمیر می‌داند.# آشنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا