جامعه

آیا موسسات امداد رسانی خارجی افغانستان را ترک میکنند؟

کابل باختر/ 14/ قوس
با ازدیاد حملات تروریستی دربخش های ازکشور بخصوص حمله بردونهاد امداد رسانی در کابل ، شماری ازموسسات امداد رسانی گفته اندکه این کشوررا ترک می نمایند . اما مادری که شوهر، پسر و دختر خود را دراین حمله از دست داده است می گوید به کشورش افریقای جنوبی نخواهد رفت  ودرافغانستان منحیث یک داکتر به کار خود ادامه خواهد داد.
اخیراً دوموسسه امداد رسانی در ساحه کارته سه و وزیراکبرخان هدف حمله چندمهاجم مسلح قرارگرفت، دراین حملات سه شهروند افریقای جنوبی کشته و یک شهروند نیپال جراحت برداشت . قبلاً نیز موسسات امداد رسانی و کارکنان موسسات خیریه هدف حمله قرارگرفته اند.
طبق آمارکه درمنابع خبری غربی به نشر رسیده درجریان سال روان عیسوی که چندروز محدود آن باقی مانده 36 کارمندامداد رسانی در افغانستان کشته شده اند، منابع غربی افغانستان را جای امن برای امداد رسانی نمی دانند.
به تعقیب حوادث خشونت بار درکابل و جاهای دیگر از افغانستان ، مطبوعات غربی اعلام داشته اندکه شماری زیادی از این موسسات دیگر زمینه کاردرافغانستان را محدود دانسته ودرحال جمعاوری کوچ و بارشان اند . مگر مطبوعات غربی نام این موسسات را واضح نساخته اند. اما مقام های دولتی می گویند عدۀ از کارمندان موسسات خارجی بخاطر تعطیلات سال نو میلادی افغانستان را ترک می کنند نه بخاطر تهدید های امنیتی.
شماری از فعالان جامعه مدنی آگاهان سیاسی ، نهادهای دفاع از حقوق بشر هشدار میدهند هرگاه موسسات خیریه افغانستان را ترک نمایند وضعیت آن هموطنان ماکه درشرایط بد اقتصادی و اجتماعی قراردارند بیشتر جدی خواهد شد و اکنون این سوال مطرح است که آیا نگرانی های امنیتی است که باعث خروج این موسسات میشود و یا این که این موسسات دروجود تبلیغات و برنامه های بیرونی افغانستان را ترک میکنند.
اما این نکته نیز قابل درک است که برنامه خروج موسسات امداد رسانی از افغانستان در سایه تبلیغات منفی دررابطه افغانستان صورت میگیرد آن حلقه های بیرونی که میکوشند بعداز خروج نیروهای خارجی افغانستان را ضعیف و ناتوان جلوه دهند، آرام نیستند. بل از هر امکان و زمان غرض تطبیق برنامه های شان استفاده میکنند.
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امورداخله دراین رابطه به خبرنگار آژانس باختر گفت: نهادهای امنیتی به شمول پولیس درقسمت تامین امنیت کابل و سایر بخش های کشور تلاش دارند و توانایی خنثی نمودند برنامه های تروریستی دشمنان ما دارند.
او گزارشات مبنی که گویا موسسات امداد رسانی کابل را ترک میکنند بی اساس خوانده گفت ، نشر همچو گزارشها بی اساس بوده کدام منبع دقیق ندارد و پخش و نشر چنین گزارشها یکی از اهداف شوم دشمنان افغانستان میباشد .
دشمنان ما میخواهد تا از هر طریقی شود موسسات خارجی از افغانستان بیرون شوند زیرا خواهان یک افغانستان بی ثبات هستند بازهم تلاش دارند تا افغانستان دچار بی ثباتی شود.
پولیس در هر حالت متعهد است برای خدمت و حفظ جان و مال موسسات امداد رسان واز هیچ نوع تلاش دریغ نمی ورزد و روابط ما با جهانیان بخصوص با موسسات امداد رسانی  زیرشعاع فعالیت های تروریستی قرارنمی گیرد.
پیام وزارت امور داخله به همه نهاد ملی و بین المللی و موسسات امداد رسانی این است که ما درتامین امنیت بهتر و بیشتر شان از هیچ نوع تلاش دریغ نمی کنیم ، به موسسات و نهادهای خارجی اطمینان میدهیم که نیروهای پولیس و دیگر نهادهای امنیتی در همه عرصه هابا آنان همکاراست تا آنان بتوانند دریک فضای امن زندگی شانرا پیش ببرند.
هاشم بصیرت رییس انجوهای وزارت اقتصاد دررابطه به حملات تهاجمی که بالای دو موسسه امداد رسانی درکارته سه و وزیر اکبرخان شهر کابل صورت گرفت گفت: هیچ موسسه از خروج شان  آگاهی نداده اند و هیچ کدام از این موسسات ما را رسماً درجریان نگذاشته اند او واضح ساخت دررابطه تااکنون هیچ کدام موسسه امداد رسان از کابل خارج نشده تنها موسسه به نام تیلرفن بنابه مشکل بودجه ویک موسسه دیگری که دربخش امداد رسانی به اطفال کار میکرد اعلان کردند که اگر بودجه کافی بدست نیاورند دیگر نمی توانند درافغانستان کارکنند.
این دو موسسه به دلایل اقتصادی از افغانستان بیرون میشوند نه مسایل امنیتی و حوادث اخیر فعالیت موسسات امداد رسانی را متاثر نساخته است.
آقای بصیرت با دفاع از کار موسسات امداد رسانی میگوید که این موسسات درشرایط بد تر از امروز درافغانستان کار کرده اند.
ضمناً یک موسسه امداد رسانی اروپا مربوط به اسکا به یک کشور اروپا شمالی گفت که آنها قصد خارج شدن از افغانستان را ندارند بل این تبلیغات است تا ذهن مارا از فعالیت عادی به فعالیت های ناهنجارتروریستی بازگردانند درحالیکه تعهدات ما برای مردم افغانستان مشخص و دوامدار است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا