جهان

رییس جمهور امریکا حاکمیت اسراییل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخت

واشنگتن – صدای امریکا – 6 حمل – باختر
دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا با امضای اعلامیه‌ یی حاکمیت اسراییل را بر بلندی های جولان به رسمیت شناخت.
به گزارش آژانس باختر به نقل از صدای امریکا ، ترامپ این اعلامیه را در حضور بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسراییل امضا کرد واضافه کرد: زمان آن رسیده است که ایالات متحده امریکا بلندی‌های جولان را که ۵۲ سال تحت اداره اسراییل است، به رسمیت بشناسد .
جامعه جهانی بلندی‌های جولان را یک منطقۀ مورد منازعه تلقی کرده است و تا حالا ادعای حاکمیت اسراییل بر آن را به رسمیت نشناخته است.
دولت سوریه این عمل  امریکا را حمله آشکار به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه خواند و اضافه کرد که این اقدام ایالات متحده نشان دهندۀ این است که واشنگتن دشمن اعراب است.
دولت لبنان در واکنش به این اقدام گفته است بلندی های جولان جزء" قلمرو سوریه" است و هیچ کشوری نمی تواند تاریخ را با انتقال بخشی از خاک یک سرزمین به کشور دیگر تغییر دهد.
اتحادیه اروپا جمعه قبل در واکنش به این موضوع بلندی‌های جولان را یک "منطقۀ اشغال‌شده" توصیف کرد و گفت که موقف اتحادیه اروپا در این مورد تغییر نکرده است
اسراییل در جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی، بلندی‌های جولان را که بخشی از خاک سوریه بود اشغال کرد و در سال ۱۹۸۱ این منطقه را که از اهمیت استراتیژیک برخوردار است، به خاک خود ملحق کرد.
ایالات متحده امریکا اولین کشوری است که بلندیهای جولان را به عنوان بخشی از خاک اسراییل به رسمیت شناخته است.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا