سیاستاخبارامنیت

شورای امنیت: طالبان مسوول اصلی تلفات ملکی‌اند

کابل/۶حوت /باختر

دفتر شورای امنیت ملی در واکنش به گزارش یوناما در رابطه به تلفات افراد ملکی گفته است که عامل تمامی کشتار افراد ملکی در افغانستان طالبان‌اند.

به گزارش آژانس باختر؛ دراعلامیۀ که امروز از سوی دفترشورای امنیت ملی نشر شده است  گفته شده است: دولت جمهوری اسلامی افغانستان از تمامی نهادهای جهانی  که برای نجات جان افراد ملکی کار می کنندقدردانی می‌کند و همیشه خواست ما این‌ است که در جمع آوری ارقام دقت کامل شود.

بر بنیاد  این اعلامیه، حکومت افغانستان در تمامی عملیات‌های نظامی به زندگی افراد ملکی توجه بیشتری داشته است و حتی به خاطر این‌که جان و مال افراد ملکی در خطر مواجه بوده است از اجرای بیشترین عملیات‌ها خود داری کرده‌است.
 در اعلامیه گفته شده است: این‌که طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی همواره‌ مردم ملکی و خانه‌های آنان را به عنوان سپر استفاده می‌کنند باعث تلفات ملکی می‌ شوند.

در اعلامیه تذکر رفته است؛ گزارش یوناما طالبان را مسئول ۴۶ درصد تلفات ملکی می‌داند، اما در حقیقت مسوولیت طالبان بیشتر از این است زیرا زمینه فعالیت به اکثریت گروه‌های تروریستی را در افغانستان مساعد کرده است.

اعلامیه واضح کرده است٬ با ادامه گفت‌ وگوهای صلح در قطر، طالبان حمله به خبرنگاران، جامعه مدنی و فعالان حقوق بشر در کابل را ادامه داده اند که سر صداهای انسان دوستانه و صلح‌خواهانه را خاموش کنند.

بر بنیاد اعلامیه، دفتر شورای امنیت ملی سال گذشته به منظور جلوگیری از تلفات ملکی  راهکار جلوگیری از تلفات ملکی را آماده کرده است و به تطبیق گرفته است که بر بنیاد آن٬ عملیات‌های نظامی از جمله هوایی و شبانه بر مکان‌های مخالفان که احتمال تلفات افراد ملکی وجود داشته باشد، محدود شده‌است.
این در حالی است که یوناما یا نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان روز گذشته با نشر گزارش جدید از تلفات افراد ملکی در کشور گفته است ٬ همزمان با آغاز گفت وگوهای صلح میان دولت و طالبان در قطر، تلفات افراد غیر نظامی در میدان‌های جنگ ۴۵ درصد افزایش یافته‌است.

بر بنیاد این گزارش، در سال ۲۰۲۰مجموعاً ۸۸۲۰فرد ملکی کشته و زخمی شده‌اند که از این میان ۳۰۳۵ تن کشته و ۵۷۸۵ تن دیگر هم زخمی شده‌اند.
در گزارش یوناما مسوولیت ۴۶درصد تلفات افراد ملی بر دوش طالبان، ۸ درصد مسوولیت داعش و ۲۲ درصد هم مسوولیت نیروهای امنیتی خوانده شده است.نوریه زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا