صحت

چارچوب خدمات قابلگی معرفی شد

کابل باختر/ 25/ دلو
وزارت صحت عامه چارچوب خدمات قابلگی را امروز معرفی کرد.
این چارچوب توسط کانفدراسیون بین المللی قابله ها برای افغانستان به هدف حمایت از تلاش های وزارت صحت عامه برای رفع نیازمندی خدمات قابلگی با  کیفیت به گونه پایدار تدوین شده است.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر ، درنشستی که به همین مناسبت دروزارت صحت عامه برگزار شد. داکتر فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه گفت : چارچوب خدمات قابلگی به منظور ارتقای صحت جنسی ، باروری وخدمات صحی توسط قابله ها برای مادران ، نوزادان و نوجوانان تدوین شده و انکشاف و تقویت خدمات قابلگی را درسراسر کشور با تمرکز بالای نیروی کاری قابلگی با کیفیت ، حمایت خواهد کرد.
وزیر صحت عامه گفت از آنجا که ارتقای صحت مادران و نوزادان و تقویت خدمات قابلگی از جمله اولویت های حکومت افغانستان است ، کانفدراسیون بین المللی قابله ها به منظور حمایت از تلاش های وزارت صحت عامه برای رفع نیازمندی خدمات قابلگی با کیفیت ، پایدار این چارچوب را جهت استفاده آن وزارت تدویر کرده است.
داکتر فیروز خاطر نشان کرد که درسال 2002 درسراسر افغانستان حدود 450 قابله فعالیت میکرد و این رقم در دهه اخیر به بیش از 4500 تن رسید و قراراست تعداد قابله ها درکشور به زودی ممکن به یازده هزار تن رسانده شود.
وزیر صحت عامه درکنار کمیت به کیفیت قابله ها تاکید کرد و نقش آنان را درکاهش مرگ و میر مادران و نوزادان مفید توصیف کرد.
دراین محفل گریگوری ادامز رییس دفتر صحت وتغذی اداره انکشاف بین المللی امریکا ، خانم فرا نسیس دی استیرک رییس کانفدراسیون بین المللی قابله ها نیز صحبت کردند و چهارچوب تدوین شده خدمات قابلگی را موجب پایداری قابلیت رفع نیازمندی های صحی درافغانستان دانستند و نیز آنرا درتقویت قابلیت و توانایی قابله ها و بهبود کیفیت خدمات قابلگی حایز اهمیت دانستند .
درنشست نماینده های وزارت های امورزنان ، کار ، امور اجتماعی شهدا ومعلولین ، مالیه ومعارف نیز شرکت داشتند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا