صحت

اتحادیه وارد کننده گان دوا واردات دوا از پاکستان را تحریم می کند

کابل باختر 24 اسد
اتحادیه وارد کننده گان  دوا درنظر دارد تا از واردات ادویه از پاکستان  به کشور  خود داری گردد.
عبدالخالق ځاځی وطندوست رئیس این اتحادیه  هوشدار میدهد که اگر دولت پاکستان در آوردن صلح در کشور  ، جمهوری اسلامی افغانستان  را صادقانه همکاری نکند وبه حمایت از دهشت افگنی درکشور ما  ادامه  میدهد ، تجار ما به و اردات ادویه پاکستان پایان  خواهند داد .
دراین  حال پروفیسور عبدالودود با جوری رئیس اتحادیه سراسری داکترها وکارکنان  صحی افغانستان به این نظر  است که دربخش صحت ودرمان نباید از احساسات سیاسی کار گرفته شود.
او که در زمینه با خبرنگار آژانس باختر امروز صحبت می کرد گفت که ادویه شماری از فابریکه های که در پاکستان تولید می کنند با کیفیت است و باید درقدم نخست بدیل آن درنظر گرفته شود وبعد  اقدام  به تحریم شود.
پروفیسور با جوری گفت: منافع ملی نزد ما اولویت دارد وماچپن سفیدان از آنچه در آن منافع ملی وکشوری ما نهفته باشد حمایت می کنیم  و دست اندرکاران دوایی درکشور بدون شک در برابر مداخلات حکومت داران پاکستان همچون سایر اصناف واکنش نشان داده اند  وچنین  روحیه درنهاد همه افغانها تقویت یافته است اما تا زمانی که بدیل  ادویه مورد نیاز از سایر کشور ها تهیه نگردیده نباید واردات ادویه  از پاکستان توقف شود.
زیرا این اقدام  از یکسو ادویه را در بازار کاهش میدهد  واز سوی هم ارزش آن به مراتب بلند خواهد رفت که فقط دراین حالت مریض ومریضداران صدمه اقتصادی را متحمل خواهند شد .
اما رئیس وارد کننده گان دوا به آژانس باختر گفت : ما درین تصمیم جانب احتیاط را در نظر داریم  ومی خواهیم بجای ادویه  پاکستانی ، ادویه را از فابریکات تولیدی معتبر کشور های  اروپایی وسایر کشور های که ادویه با کیفیت عالی تولید می کند  وارد کنیم.
وطندوست خاطر نشان کرد  ما در برابر ادامه  مداخلات پاکستان درامور داخلی کشور و نیز حمایت از دهشت افگنی  وحملات انتحاری  که هر روز هموطنان  ما را به خاک  وخون می کشد ، این تصمیم  را در نظر داریم ومی خواهیم  که به آن عمل نمایم.
اوگفت :سالانه به ارزش ،حدود چهار صد ملیون دالر امریکایی ادویه از پاکستان وارد افغانستان می شو د واین رقم درشتی است که صرف ادویه  فابریکه های تولیدی پاکستان داخل افغانستان می شود واگر این واردات صورت نگیرد ، ضربۀ محکم اقتصادی به پیکر تجار پاکستان خواهد بود.
اوگفت حکومت داران پاکستان  وسازمان استخباراتی آن نه تنها  در آوردن صلح در افغانستان با مقامات کشور ما همکاری نمی کند بلکه در ایجاد نا امنی  ، کشتن  مردم ویرانی افغانستان دهشت افگنان  را یاری میکنند.
وطندوست حملات اخیر  دهشت افگنی درکابل را مثال آورده  گفت چنین حملات پیچیده و مخرب از توان  مخالفان مسلح  دولت  به دور است وبدون شک این جنایات دست آی اس آی است وما نیز  در نظر داریم  تا از طریق  قطع واردات دوا از پاکستان  نوع فشار اقتصادی را بالای تجار و حکومت پاکستان بوجود آوریم  تا باشد  از مداخلات درامور داخلی افغانستان بکاهد .
وی، یکبار دیگر بیان داشت که اقدام آنان هیچ گونه نگرانی  برای کاهش  ادویه مورد نیاز مریضان درافغانستان  را درقبال نخواهد  داشت، چون  تجار افغان در نخست بدیل  دوای پاکستانی را از سایر کشور ها بخصوص کشور های اروپایی مساعد می سازد و بعد به پایان واردات دوا از پاکستان اقدام میکنند.
دراین حال  هوشدار رئیس اتحادیه وارد کننده گان  دوا مورد ا ستقبال شهروندان  کشور نیز قرار گرفته است.
عبدالمالک شهروند کابل به آژانس باختر گفت که این اقدام سرمایه گذاران  پاکستانی را وامی دارد تا حکومت شان را زیر فشار قرار بدهند.
سیدیحیی معلم یکی از لیسه های شهر کابل به این باور است که باید تمام  اصناف تا حد امکان  ازعرضه کالا های پاکستانی خو د داری کنند.
محمد شفیع باشنده دیگر شهر کابل از دولت وتجار ملی خواست تا کالا های  مصرفی کشور را از  سایر کشور  ها تهیه نمایند .
او با انتقاد یاد آور شد که باید دولت افغانستان از چهارده سال  گذشته حد اقل  برای تهیه  مواد خوراکی وسایر مواد مصرفی با سایر کشور ها راه بازمی کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا