امنیت

ایجاد واحد ویژه امنیتی برای قانونمند شدن لاجورد

فیض اباد باختر 17 اسد
مقام های محلی بدخشان از قانونمند شدن استخراج معادن بدخشان به ویژه معدن لاجورد خبر میدهند .
والی بدخشان  میگوید که قرار است به زودی یک واحد ویژه امنیتی برای جلوگیری از استخراج غیر قانونی معادن بدخشان به کار آغاز  کند.
احمد فیصل بیگزاد والی بدخشان به آژانس باختر گفت: من سفری به کابل داشتم با رئیس جمهور درباره  افزایش  نا امنی  و استخراج غیر قانونی معدن لاجورد از سوی  زورمندان صحبت کردم، رئیس  جمهور تصمیم گرفته است که استخراج معدن لاجورد را قانونی بسازد  و به زودی  یک واحد ویژه  امنیتی  برای تامین  امنیت آن ایجاد خواهد شد .
درهمین حال  شورای ولایتی و باشنده گان بدخشان  از این تصمیم  دولت استقبال نموده ومی گویند که اگر استخراج لاجورد قانونی شود، افغانستان به زودی به خود بسندگی خواهد رسید و منبع در آمد طالبان ضعیف خواهند شد .
طلعت عضو شورای ولایتی بدخشان  می گوید: این تصمیم رئیس جمهور ستودنی است، چون با قانونمند شدن استخراج معدن لاجورد هم درآمد دولت بیشتر می شود و هم مرکز تمویل هراس افگنان دربدخشان  تضعیف می گردد .
گرچه باشندگان بدخشان عملی شدن این تصمیم  رئیس جمهور را درکوتاه  مدت دور از امکان می دانند، اما می گویند که اگر استخراج لاجورد بدخشان  قانونی شود، ضمن این  که بدخشان به ولایت پیشرفته مبدل  خواهد شد، افغانستان  درکوتاه مدت به خودکفایی می رسد.
عبدالبصیر حقجو رئیس شورای رسانه ها و ژورنالیستان بدخشان  به خبرنگار آژانس باختر گفت: درصورتی که معادن بدخشان  قانونمند شود وضعیت اقتصادی مردم بهتر شده وهمچنان درتامین امنیت دراین ولایت موثر می باشد  .
صدیق لعل زاد فعال جامعه مدنی می گوید:  معدن لاجورد بدخشان  به اندازه نیم معادن دیگر افغانستان بزرگ است، اگر این تصمیم رئیس جمهور عملی شود، افغانستان در آینده  نزدیک به خودکفایی خواهد رسید.
شیرزاد آمر جوانان  بدخشان می گوید: خواست ما این است که رئیس جمهور  کشور باید این تصمیم اش را عملی  کند و نگذارد که چند آدم زورگیر از این معادن به گونه شخصی استفاده سؤ کنند،  ولایت بدخشان   از لحاظ معادن یکی از ولایات غنی به شمار میرود.
گفته می شود که زورمندان به علت نا امنی  ها در این ولایت از این معادن به نفع شخصی شان استفاده می کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا