گزارش ها

نهاد های ناظر: تاخیر در اعلام نتایج انتخابات شک و گمان ها را در مورد تقلب بیشتر می کند

کابل/ ۱۷ میزان/ باختر 
یک تن از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات٬ تاخیر در اعلام نتایج انتخابات را دور از احتمال نمی داند .
گزارشگرآژانس باختر می نگارد: مولانا محمد عبدالله، یکی ازاعضای کمیسیون انتخابات در صفحه فیسبوکش نوشته است: (با گذشت یازده روز از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، از جملۀ ۲۶ هزار و ۵۶۸ محل رای‌دهی، معلومات ابتدایی ۲۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه و معلومات نهایی ۱۴ هزار دستگاه بایومتریک به دفتر مرکزی منتقل شده است اگر معلومات بایومتریک انتخابات ۶ میزان به همین شکل طی مراحل شود، اعلام نتایج انتخابات الی ۲۷ میزان ناممکن می‌باشد.)
این گفته ها٬ درست زمانی بیان می شود که شماری از دسته های انتخاباتی براعلام زود هنگام نتایج انتخابات تاکید دارند ٬آنان دلیل می آورند که در انتخابات شش میزان ٬حضور مردم آن چنان که پیشبینی شده بود گسترده نبود و تنها بخشی از مردم در انتخابات شرکت کردند وشمارش آرای این تعداد مردم وقت زیادی را در برنمی گیرد.
در کنار آن شماری از دسته های انتخاباتی به شمول دسته انتخاباتی دولت ساز و ثبات و همگرایی با تحلیل و بررسی یی که خود دارند٬ به پیش داوری پرداخته اند و خودا  برنده اعلام کرده اند که واکنش کمیسیون های انتخاباتی را در پی  داشت و کمیسیون شکایات اننخاباتی گفته است که این دو دسته انتخاباتی با پیش داوری شان جریمه نقدی خواهند شد.
گفته های اخیر مولانا محمد عبدالله واکنش شماری از نهاد های ناظر بر انتخابات را در پی داشته است . آنان هشدار داده اند هر نوع بهانه‌جویی کمیسیون انتخابات، سبب طولانی شدن روند انتخابات می‌شود و شک و تردیدها را نسبت به این روند افزایش می‌دهد.
آنان تاکید دارند که کمیسیون انتخابات باید مطابق تقویم انتخاباتی حرکت کند هر نوع خلا و یا تاخیردر اعلام نتایج ضعف کمیسیون های انتخاباتی را نشان خواهد داد و شفافیت انتخابات را زیر سوال خواهد بردو شک و تردیدها را نسبت به این روند ملی افزایش خواهد داد.
نهاد های ناظر برانتخابات هشدار می دهند که مسوولان کمیسیون انتخابات  نباید مسوولیت گریزی کنند و برای به تأخیر انداختن اعلام نتایج انتخابات زمینه‌سازی کنند.
ازطرف دیگرتاخیر در اعلام نتایج انتخابات ضعف وخلای مدیریتی در کمیسیون های انتخاباتی را به رخ مسوولان این دو نهاد خواهد کشید.
نهاد های ناظر بر انتخابات از کمیسیون شکایت های انتخاباتی می خواهند که چگونگی تاخیر در انتخابات را مدنظر داشته باشند و اگر چنین تصمیم گرفته شود٬باید به عنوان یک تخظی انتخاباتی بررسی شود.
پس این وظیفه کمیسیون های انتخاباتی است که باید به نگرانی های مردم رسیدگی کنند و از رفتن کشور به سوی بحران جلوگیری کنند .صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا