گزارش ها

تحلیل سیاسی: اردوی پاکستان ، خودکامه ، شورشگر ، دولت دردرون دولت

کابل باختر/ 4/ دلو
با آنکه از اردو درکشور های دموکراتیک به عنوان حافظ منافع ملی تعریف میشود و این اردو ها اند که خود را مکلف به حفظ ثبات و ارزش های ملی و مدنی میدانند مگر این تعریف برای اردوی پاکستان و ازطریق آن به سازمان های استخباراتی اش چندان صدق نمیکند . زیرا اردوی پاکستان بیش از آنکه یک صف دفاعی برای مقاصد ملی پاکستان باشد یک پدیده خود کامه ، شورشگر است و پیش از آنکه یک پدیده دفاعی و ملی در پاکستان باشد یک شرکت سهامی است که شاهرگ های اقتصاد آنکشور را دردست دارد و ازطرق مختلف سرچشمه ثروت در پاکستان را تصاحب کرده اند.
درگرفتن پروژه های اقتصادی ازکشور های بیرونی قبل از آنکه دست دولت پاکستان دراز شود این اردو است که آن را می بلعد و درجیب میکند.
با آنکه اردوی پاکستان خود را به عنوان حافظ منافع ملی پاکستان جامیزند مگر عملکرد اردو درپاکستان چندان ملی نیست با آنهم این نهاد ها در پاکستان از راه اختناق ، خودکامگی ، شورش ، کودتاه ،خود را بر جامعه پاکستان تحمیل کرده و چنان خود را مطرح و تحمیلی ساخته که اکنون اردو ، استخبارات و بالاخره چکمه پوشان اند که دولت در درون دولت پاکستان اند و حرف اول را آنها به زبان میاورند.
هویت ملی ارتش پاکستان و در درون آن استخبارات این کشور به این دلیل زیر سوال است که کشورهای دیگر منجمله انگلیس و شیخ نشین های عرب اردوی پاکستان را وسیله و افزار خود میدانند. نمونه بارز آن ایجاد پروژه طالب در افغانستان بود که پول وامکانات را دیگران دادند مگر سرو سامان بخشیدن به آن به دوش ارتش پاکستان گذاشته شدودرجنگ سوریه و عراق نیز شیخ نشین های عرب از ارتش پاکستان آنهم به گونه منفی استفاده کردند و این ارتش و استخبارات پاکستان بود که صدها طالب پاکستانی و افغانی را هماهنگ ساخته به سوی شرق میانه اعزام کردند.
هویت ارتش پاکستان به این دلیل جنبه ملی راکسب نکرده است که بیشتر به منافع دیگران فکر میکند،  تا منافع پاکستان .
اگرامروزتقابل و مشکل مردم پاکستان با همسایگانش وجود دارد دلیل آن ارتش و استخبارات آنکشور است که پاکستان را درعمق سیاست های استراتیژیک کشورهای دیگر قرارداده و پاکستان به سرزمین بازی های استخباراتی تبدیل شده است و برد ارتش پاکستان دراین است که آنها شاهرگ اقتصاد کشور را در دست دارد.
آژانس خبری رویترز ارتش پاکستان را یک ارتش تجارتی معرفی  نموده که ششصد هزار عضو دارد و سرمایه آن بالغ به پانزده ملیارد دالر می رسد .
با آنکه اردو درپاکستان درصحنه سیاست باقی مانده اقتصاد پاکستان را نیز درکنترول دارد درحالیکه بخش اعظم از افسران آن به گونه یی گسترده درفساد دخیل اند، عایشه صدیقه یکتن از آگاهان سیاسی درپاکستان که نویسنده کتاب درخصوص فعالیت های اقتصادی ارتش کشوراش است میگوید: نظامیان پاکستان پانزده ملیارد دالر سرمایه اقتصاد پاکستان را به گونه یی مستقیم درکنترول خود دارند که دولت به دخل و خرج آن نظارت ندارد او  میگویدکه ابعاد فعالیت اقتصادی نظامیان پاکستانی خلاف تصور است .
گفته میشودکه تمامی فابریکه های تولید سمنت درپاکستان ملکیت ارتش است.
همچنان ارتش مالک پروژه های بزرگ زراعتی ،زمین های حاصل خیز و فارم های میوه است شاهراه در پاکستان نیز جز ملکیت ارتش است و امور مالی میدان های هوایی نیز تحت ذره بین کرنیل ها پیش میرود . ضمناً ارتش پاکستان به گونه غیرمستقیم ارتش اجیر حوزه خلیج نیز اند و درمقابل پول برای آنها نیز خدمت میکند.
همچنان ارتش با ایجاد یک موسسه خیریه به نام فوجی فوندیشن ، روند کمک رسانی را به افراد بی بضاعت دراختیار دارد و با صحنه کاری های مختص به خود، ارتش پاکستان از کمک های امریکا به پاکستان که در جریان سیزده سال گذشته به هفت و نیم ملیارد دالر میرسد سهم قابل ملاحظۀ را نصیب شده است .
پس اردو در پاکستان یک شرکت سهامی است شرکت که با اندوختن پول، دولت در درون دولت ایجاد کرده است .
با آنکه ارتش پاکستان درانجام امور اقتصادی، تحقق برنامه های کشور های دیگر ، بازی های سیاسی موفق بوده است مگر هویت آن نزد مردم پاکستان خدشه داراست، زیرا پاکستان درسه بار جنگ با هند یک اردوی ناتوان جلوه کرد ضمناً اردو درکشف برخی برنامه ها علیه پاکستان موفق نبوده چنانچه ارتش پاکستان از عملیات افراد کوماندوی امریکایی که برای گرفتاری و یاقتل اسامه بن لادن آنهم درحومه یک مرکز حساس نظامی درایبت آباد درنزدیکی اسلام آباد صورت گرفت زمانی خبرشد که اسامه در منزلش کشته شد و اف 16 های نیروی هوایی پاکستان زمانی به پرواز درآمدند کوماندوهای امریکایی کار اسامه را یکسره کرده و بامرده او از پاکستان خارج شده بودند .
اینها نمایانگر آن است که ارتش درپاکستان فقط نیروی تحمیلی برمردم و حکومت ملکی است و کرنیل ها ازطریق این ارتش به مردان ثروتمند درپاکستان تبدیل شده اند درحالیکه در کاهش مشکلات توانمندی نداشته اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا