سیاست

رییس جمهوری با زندانیان پلچرخی دیدار کرد و مشکلات آنان را شنید

کابل باختر 14 جوزا
محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان شام روزگذشته روزه را با زندانیان محبس پلچرخی افطار کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، رییس جمهور ابتدا از جریان کار بخش های مختلف محبس پلچرخی از جمله بلاک ها، تعمیر اداری، شفاخانه ۵۰ بستر و مسجد دیدن کرد و به مسوولان مربوط هدایت داد که کار اعمار ساختمان های متذکره تا ماه های اسد و سنبله تکمیل شود.
سپس رییس جمهوری با افطار و ادای نماز شام، با زندانیان محبس پلچرخی ، مشکلات و خواست های آنان را استماع کرد.
در این دیدار ابتدا مولوی نیاز محمد و سنگر عزیزی به نمایندگی از زندانیان مشکلات، خواست ها و پیشنهاد های شان را با رییس جمهور شریک کردند.
آنان در مورد رهایی زندانیان سالخورده، صعب الاعلاج و محبوسان سیاسی که دوسیه های شان تکمیل شده است، استخدام داکتران متخصص برای مداوای زندانیان، رسیدگی به قضایای محبوسان زندان بگرام، تعدیل ماده ۳۵۰ قانون جزا و تبدیل شدن حکم اعدام به حبس ابد، تاخیر در ابرا، الزامیت، نبود مواد درسی برای محبوسان و تنگ بودن سلول های زندان، مشکلات و خواست های شان را بیان کردند.
بعد فرمان رییس جمهوری در خصوص عفو مجازات حبس محکومان و حکم رییس جمهور در مورد توظیف یک کمیسیون جهت تشخیص امراض و تعیین سن محکومان قرائت شد.
به دنبال آن رییس جمهور کشور در صحبتی گفت :در لویه جرگه مشورتی صلح به خاطر حسن نیت دولت افغانستان گفته بودم که به تعداد ۱۷۵ تن از زندانیان را رها می کنم، اما بر اساس این فرمان شمار بیشتری از محبوسان از تمام زندان های کشور رها خواهند شد.
رییس جمهور خطاب به زندانیانی که قرار است از حبس رها شوند، گفت: من این فرمان را به خاطر حسن نیت دولت جمهوری اسلامی افغانستان صادر کردم و همچنان از شما می خواهم که به خاطر صلح در جامعه کار کنید، باید ریختن خون افغان ها متوقف شود و ما در این خصوص کار مشترک انجام دهیم.
رییس جمهور در رابطه به حل مشکلات زندانیان بگرام گفت که دو هفته بعد داکتران مجرب به زندان متذکره جهت مداوای محبوسان خواهند رفت. وی افزود که به خانواده های زندانیان زمینه ملاقات های مناسب فراهم خواهد شد و در مورد آموزش زندانیان نیز اقدامات لازم صورت می گیرد.
رییس جمهور در اخیر سخنانش به مسوولان مربوط هدایت داد که در مطابقت به قانون جدید جزاء افغانستان، حکم اعدام به حبس ابد مبدل شود.
قابل یادآوری است که به مناسبت عید رمضان، به تعداد ۸۸۷ تن از محبوسان از زندان های مختلف کشور رها می شوند که از این جمع ۷۴۹ تن به اساس فرمان و ۱۳۸ تن از طریق لوی څارنوالی رها خواهند شد.
رییس جمهور به نهاد های مربوط هدایت داد که فرمان و حکم متذکره را در مدت ۱۰ روز مورد تطبیق قرار دهند.# نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا