صحت

چهل وچهار درصد مردم افغانستان امنیت غذایی ندارند

 کابل باختر/ 24/ قوس
کمیته اجندای ملی امنیت غذائی و تغذیه امروز از کارکرد یک ساله خود گزارش داد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر ، نصرالله ارسلائی رییس دارالانشای شورای وزیران ورییس کمیته اجندائی ملی امنیت غذائی و تغذیه درنشست دوروزه که زیر نام بررسی کارکرد های سال اول و برنامه ریزی برای آینده اجندای ملی امنیت غذائی و تغذیه صحبت میکرد گفت: اجندای ملی امنیت غذائی و تغذیه یک سال قبل توسط داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرائیه حکومت وحدت ملی افتتاح شد،  هدف اساسی و کلی آن مهیا ساختن غذا برای اتباع کشور درهمه وقت وهمه جا پایداری غذا به مردم درکشور و استفاده درست و اساسی از غذا میباشد.
او گفت، به خاطر دست یافتن به این اهداف همکاری و هماهنگی ادارات دولتی وغیر دولتی نهادهای مدنی سکتور خصوصی نهاد های  توسعه یی ضروری است و برای تحقق این اهداف باید منسجم شوند.
او گفت شانزده وزارت و ادارات مستقل عضویت این اجندا را دارد که درگروپ های کار تقسیم شده اند که بالای طرح ها ، پلان ها در رابطه به موضوع کار مینمایند.
ارسلائی افزود دریک سال گذشته بعضی برنامه ها روی دست گرفته شد و بالای پلان ستراتیژیک به خاطر نقشه راه هم کار صورت گرفته است . وی گفت پلان عمل آگاهی عامه را نیز تهیه می نمایم او از اشتراک کننده ها خواست تا روی ایجاد هماهنگی و تشریک مساعی به خاطر تطبیق موثر این اجندا بحث نمایند.
سید آقا فاضل سانچارکی معین امور نشرات وزارت اطلاعات وفرهنگ عضو کمیته اجندای ملی امنیت غذائی و تغذیه گفت که موضوع اجندای امنیت غذائی و تغذیه یک موضوع حیاتی و ضروری است .
وی  گفت به اساس سروی پنجاه و چهار درصد نفوس کشور زیر خط فقر زندگی می نمایند و چهل وچهار درصد نفوس کشور امنیت غذائی ندارند .
او گفت موضوع امنیت غذائی به همه نهادها، ادارات، جامعه مدنی و رسانه ها یک وظیفه ملی و بزرگ است که با این موضوع توجه جدی نمایند.
سانچارکی گفت یکی از بخش های کاری این اجندا بخش داد خواهی و آگاهی عامه است که تا حال بیش از یازده جلسه با حضور اعضاء برگزار کرده است.
او یاد آورشد متن تفاهمنامه با رسانه ها به خاطر آگاهی عامه آماده شده است و به زودی امضا خواهد شد .
همچنان متن تفاهمنامه با شاروالی کابل نیز آماده شده است.
او افزود به خاطر آگاهی دهی وسیع و همه جانبه نیاز به یک پرودکشن قوی است تا از طرق مختلف بتوانیم این موضوع را به آگاهی مردم برسانیم .
همچنان باید سمینار ها و کنفرانس ها روی موضوع نیز برگزار شود تا ازطریق نشرمحتویات آن در قالب  مقالات، رساله ها وپیام های تصویری این موضوع به شهروندان برسد.
دراین نشست نذیر رحمان رییس اقتصاد خانواده تغذی وزارت صحت عامه نیز روی موضوع صحبت کرد و کارکردها و فعالیت های یک سال شان را دررابطه به امنیت غذایی و تغذیه نیز بیان کردند کار این نشست برای دوروز ادامه دارد.
ختم/ نجیب بهزاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا