امنیت

شکار رهبران گروه های تروریستی، راه کوتاه برای ایجادخلا دررهبری این گروه ها

کابل باختر 16 قوس
آگاهان سیاسی و کارشناسان نظامی کشته شدن عمر خطاب یکتن از رهبران سازمان تروریستی القاعده را یک دستاورد خوب میدانند که در آوردن ثبات در کشور بی اثر نخواهد بود.
به گزارش آژانس باختر: عمر خطاب یکتن از رهبران القاعده با هشتاد تن از همکارانش که پنج عضو رده اول القاعده نیز در میان انها شامل است در پی یک عملیات ویژه و هماهنگ شده از سوی نیروهای افغان در ولایت زابل کشته شد.
عمر خطاب بعد از عاصم عمر رهبر این شاخه، مهمترین رهبر القاعده در شبه جزیره هند است و ارشد ترین عضو این شاخه می باشد که در جریان عملیات خاص نیروهای امنیتی افغان کشته میشود.
در این عملیات همچنان 27 تن از اعضای شبکه القاعده گرفتار و پنج مخفیگاه آنان کاملا تخریب گردیده است.
عمیلات ویژه در برابر اعضای رهبری القاعده در افغانستان در حالی انجام میشود که نیروهای ویژه افغان و بین المللی نشانه و هدف قرار دادن اعضای رهبری گروه های تروریستی را در افغانستان به عنوان یک اولویت دنبال می کنند. قبل از عمر خطاب چند عضو رهبری شاخه خراسان داعش که همه شهروندان پاکستانی بودند در ولایت های ننگرهار و کنر کشته شدند همچنان چند عضو رهبری گروه طالبان و القاعده در چنین عملیات ها از پا درآمدند این گونه عملیات ها چند دستگی را در میان گروه  های تروریستی به میان آورده است چنانچه رهبران شاخه داعش در افغانستان پیهم هدف قرار گرفتند و خلای مهم تشکیلاتی و اداری در شاخه خراسان آن گروه پدید آمد.
آگاهان سیاسی و کارشناسان نظامی به این باور اند اگر همچو حملات بیشتر و دقیق تر شود اثر خوب و بهتر در میدان جنگ خواهد داشت حتا گروه های تروریستی را با ضعف مدیریت و خلا رهبریت مواجه میسازد .
احمد سعیدی کارشناس امور سیاسی در رابطه به کشته شدن بلند پایه ترین عضو شبکه القاعده در افغانستان به خبرنگار آژانس باختر گفت: حکومت افغانستان کشته شدن فردی را بنام عمر خطاب اعلان داشت. این عمر خطاب نه و بلکه خالد عمر نام دارد که عرب نبوده بل پاکستانی تبار میباشد. که سالهای قبل در میان قوم هوتک در ولایت زابل  جا گرفت وازانجا به فعالیت های  تروریستی دست میزد.
سعیدی که انکشافات درونی طالبان را تعقیب میکند کشته شدن این فرد مهم القاعده را تایید میکند.
سعیدی اضافه داشت، به هر حال کشته شدن این عضو ارشد القاعده بی تاثیر نیست ولی نمیتواند  جنگ را در افغانستان خاتمه بخشد.
مقام های امنیتی افغانستان میگویند اعضای شبکه القاعده عمدتا" پایگاه ثابت ندارند.هرگاه در افغانستان تحت فشار قرار میگرند به آن سوی خط دیورند فرار میکنندو در یک فرصت مناسب دوباره به افغانستان اعزام میشوند در کنار طالبان جا داده میشوند .
اگاهان سیاسی ونظامی افغان این گفته ها را تایید میکند و تاکید بر این دارند که باید این گونه عملیات ها برای مهار طالبان گسترش یابد  و با نیروهای بین المللی بیشتر هماهنگی به میان آید.
  در گذشته شماری زیادی از سردسته های گروه ترورستی در حملاتی هوا پیماهای بدون سرنیشن در آن طرف خط دیورند کشته شدند . بهتر است که امریکا در چوکات برنامه های راهبردی اش که تازه در قبال افغانستان وپاکستان اعلام شده چنین حملات را از سر گیرد وان را ادامه دهد.
به این ترتیب ما شاهد کشته شدن سایر سر دسته های گروههای تروریستی خواهیم بود.
عبدالخالق فریبا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا