امنیت

تفسیربرخبر: یونسف به کمک کودکان مورد تهدید میرسد

کابل باختر/ 30/ عقرب
درحالیکه سازمان نجات کودکان ، وضعیت کودکان را درافغانستان آسیب پذیر ونگران کننده میخواند، یونسف با یک راهکار جدید به صحنه می آید تا برای قشر نیازمند و محتاج اطفال و کودکان افغان کمک کند.
اخیراً یونسف یا صندوق حمایت از اطفال وابسته به سازمان ملل متحد اعلام داشته است که با یک برنامه پرهزینه دست کمک به سوی اطفال افغان دراز میکند.
این سازمان درنظر دارد تا با هزینۀ 655 ملیون دالر یک برنامه حمایتی از اطفال افغان را که در پنج سال عملی خواهد شد روی دست گیرد .
عزیز فروتن سخنگوی یونسف درکابل واضح ساخته است که یونسف درراستای حمایت از اطفال افغان یک برنامه حمایتی را درمشارکت با دولت این کشور روی دست گرفته که از جنوری سال 2015 میلادی آغازمیگردد.
به گفته فروتن، مطابق به این برنامه اطفال افغان دربخش های صحت ، تغذیه ، آموزش و پرورش ، حفاظت فزیکی ، آبرسانی حفظ الصحه ، حفاظت اجتماعی ، سوی تغذی و کاهش مرگ ومیر حمایت خواهند شد  .
همچنان برنامه های متنوع روی دست گرفته میشودتا آنها از انواع اذیت منجمله سوء استفاده جنایی و سوء استفاده جنسی درامان بمانند.
به گفته عزیز فروتن، درحال حاضر چهل درصد ازاطفال افغان با مشکل سوء تغذی مواجه اند و آمار مرگ ومیر درمیان اطفال وکودکان افغان یک آمار نگران کننده است یعنی از هر یک هزار طفل وکودک افغان صد نفر آنها قبل از رسیدن به سن پنج سالگی جان شان را ازدست میدهند، ازطرف دیگر مسئله حفاظت از اطفال یک مسئله بحث برانگیز درافغانستان است . جان بسیاری از اطفال افغان درجریان منازعات جنگی درامان نیست .
همچنان میلیون ها طفل افغان بخصوص دختران به مکتب دسترسی ندارند و این مشکل بیشتر درروستا های افغانستان قابل دید است ومسئله کار شاقه در میان اطفال افغان یک امر رایج بوده و باید به آن نقطه پایان گذاشته شود.
سخنگوی یونسف درکابل میگوید، ما بادولت افغانستان منظماً کارمیکنیم تا سطح ملی ظرفیت سازی درمیان نهادهای حکومتی و اجتماعی افغان بلند رود و اطفال بیشتر تحت پوش قرارگیرند.
عزیز فروتن میگویدکه دراین رابطه راهکار مشخص روی دست است همچنان ما میکوشیم دولت افغانستان را درکنار سایر قوانین که درحمایت از اطفال وجود دارد به تدوین قانون جامع اطفال بپردازد که درآن به تمامی مشکلات ونیازمندیهای اطفال رسیدگی خواهد شد.
این درحالیست که سازمان نجات کودکان ، وضعیت اطفال و کودکان را درافغانستان نگران کننده خوانده و گفته است که اطفال وکودکان درافغانستان قربانیان اصلی خشونت های مسلحانه و حملات تروریستی اند، درکنار آن شماری زیادی از اطفال وکودکان درافغانستان به دلیل نبود سرپرست ، فقر اقتصادی و عدم حمایت اجتماعی از حقوق شان محروم اند و تعدادآن اطفال که در خیابان ها مصروف کار شاقه اند کم نیست .
آگاهان امور اظهار امیدواری میکنندکه بابرنامه جدید که ازسوی یونسف درنظر گرفته شده و تعهدات که ازسوی دولت وحدت ملی وجود دارد میتواند مشکلات اطفال وکودکان را درکشور کاهش داد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا