اخبارجهان

رییس جمهور ترکیه برای روابط بهتر با ادارهٔ بایدن ابراز امید کرد

انقره/ وی او ای/ 28جدی/باختر

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه گفت که او می خواهد با حکومت جدید امریکا تحت قیادت جو بایدن، راه حلی را برای خریداری جت های اف-۳۵ امریکایی پیدا کند.

روابط انقره و واشنگتن زمانی به تیرگی گراید که ماه گذشته امریکا به خاطر خریداری سیستم دفاع راکتی اس- ۴۰۰ روسی از سوی ترکیه، بر ادارۀ صنایع دفاعی ترکیه، رییس و سه کارمند این اداره تحریم هایی را وضع کرد.

امریکا پیش از این نیز در سال۲۰۱۹ در پاسخ به خریداری میزایل های اس-۴۰۰ ساخت روسیه، فروش جت های اف-۳۵ امریکایی به انقره را متوقف کرده بود. ترکیه یکی از عمدترین خریدار های این جت ها و پرزه جات آن محسوب می‌شد.

امریکا می گوید که سیستم اس-۴۰۰ تهدیدی برای طیاره‌های جنگی اف –۳۵ و سیستم های دفاعی گسترده‌تر ناتو است و می تواند به روسیه کمک کند تا طیاره های جنگی غربی را بهتر هدف قرار دهد؛ ادعایی که ترکیه همواره آنرا رد کرده است.

اردوغان تصمیم امریکا برای عدم تحویل جت های اف-۳۵ به ترکیه را “یک اشتباه جدی” خواند.

اما افزود: “امیدوارم پس از مراسم تحلیف بایدن، بتوانیم مذاکرات انجام دهیم و نتایج مثبتی را در این مورد ببینیم.”

رییس جمهور ترکیه گفت که در اواخر ماه جنوری در مورد محموله دوم سیستم اس- ۴۰۰ با روسیه گفت وگو خواهد کرد.

مقامات ترکیه گفته اند که محموله دوم بخشی از توافق اصلی سال ۲۰۱۷ انقره – مسکو است.

اردوغان به خبرنگاران گفت: “ما اقدامات مربوط به دفاع خود را بدون اجازه از جای دیگری اتخاذ می‌کنیم. ما اجازه نمی‌دهیم کشور دیگری مسیر ما را هدایت کند

انتظار می رود که ادارهٔ  بایدن با ترکیه جدی تر برخورد کند، اما مقامات ترکی خواستار بهبود روابط با واشنگتن می‌باشند.

ترکیه در سال ۲۰۱۷ قرارداد خریداری سیستم دفاعی اس-۴۰۰ را با روسیه امضا کرد و نخستین محمولۀ بطریه‌های این میزایل در ماه جولای سال گذشته به ترکیه رسید که ارزش آن ۲.۵ میلیارد دالر است.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا