اقتصاد

تنها برق به دالر خریداری نمی شود

کابل باختر/ 13/ ثور
شرکت برشنا درتازه ترین اقدام قیمت برق وارداتی را 25 درصد افزایش داد و دلیل آن را کاهش نرخ افغانی دربرابر دالر عنوان کرد. اما اکثراً به این باوراند که تنها برق به دالر خریداری نمی گردد.
گزارشگر آژانس باخترمی نگارد : افزایش درقیمت برق وارداتی به شهروندان کشور و به صورت اخص کارکنان دسته سوم ادارات دولتی خبر تلخ و گیچ کننده است زیرا آنان معاش ثابت دارند به هر اندازه که افغانی دربرابر ارز های خارجی قیمت ببازد آنان همان مزدی را دریافت میکنند که تقدیر برای آنان رقم زده است . اما برای آنعده ازکارمندان دسته اول و دوم که معاشان بلند وحتی غیر قابل باور دارند این موضوع نگران کننده نمی باشد.
به هر حال افغانستان به عنوان کشور مصرفی از الف تا یای ضروریات را ازکشورهای همسایه واردمی کنند و مسلماً که معاملات تجاری نیز به دالر انجام می یابد، کاهش نرخ افغانی بدون تردید صعود قیم را دربرابر دالر و این موضوع تاثیر منفی و حتی ویران کننده به اقتصاد خانواده های که کارمندان دولتی اند و امتیازات بلند ندارند وارد می سازد.
به باور اکثر شهروندان زمانی که یک دالر 45 افغانی در بازار ارز معامله میشد مامور و اجیر دردولت همان معاش را میگرفتند و اکنون که 68 افغانی و یا بیشتر از معامله میشود آنها همان معاش رامیگیرند ، تجار ووارکننده گان و شرکت برشنا این لغزش را با بلند بردن نرخ ، جبران میکنند.
اما کارمندان دولتی کسبه کاران همچنان و دیگران چه کنند. ؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا