سیاست

مذاکرات صلح با طالبان !

کابل باختر/ اول /اسد
قراراست دور دیگر از مذاکرات میان نمایندگان دولت و طالبان مسلح تا هفته دیگر برگزارگردد.
احتمالاً این بار نمایندگان دوطرف دریکی از شهرهای چین باهم دیدار داشته باشند.
شورای عالی صلح افغانستان امید وار است که با دور دوم مذاکرات میان نمایندگان دولت و طالبان یک اجماع ملی درخصوص صلح به میان آید .
قراراظهارات شماری از اعضای شورای عالی صلح این دور مذاکرات فراتر خواهد بود و به کمیت اعضای هیئت های مذاکره کننده ازدوطرف افزوده خواهد شد.
شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح میگوید که در دور تازه مذاکرات روی مسایل اختلافی و آتش بس بحث میشود.
برخی منابع گفته اندکه لست ارائه شده ازسوی طالبان درخصوص اعضای زندان آن گروه که در قید دولت افغانستان میباشد نیز بحث میشود.
همچنان تائید شده است که در دور تازه مذاکرات یک خانم نیز درترکیب هیئت دولتی حضور خواهد داشت و این میرساند که دولت افغانستان میکوشد نقش بارز زنان را در روند سیاسی کشور به رخ طالبان بکشد.
شهزاده شاهد همچنان میگوید که هیئت دولتی به امید یک اجماع ووفاق ملی در نشست قریب الوقوع شرکت میکنند او از طالبان خواست که آنها نیز با تعهدات مشابه با نمایندگان دولت افغانستان دراین اجلاس شرکت نمایند.
به باور آگاهان سیاسی دور آینده مذاکرات با طالبان نسبت به نشست های قبلی حتا نسبت به نشست مری پاکستان که در ماه رمضان صورت گرفت متفاوت خواهد بود زیرا حمایت کننده اصلی طالبان (پاکستان ) گفته که اسلام آباد و پیکنگ از توافق میان دوطرف ضمانت میکند و این میرساند که پاکستان میخواهد تا صلح درمنطقه حاکم شود زیرا بی ثباتی منطقه یی اکنون بیشتر از دیگران پاکستان را تهدید میکند، درحالیکه این کشور زیاد تلاش کرد تا عوامل بی ثباتی را از خود دور نگهداشته باشد و حلقات درپاکستان وجود دارندکه از طالبان استفاده افزاری میکنند .
با آنهم آگاهان سیاسی افغان مذاکرات مستقیم میان دولت و طالبان را گامی ارزشمند به سوی اعاده ثبات دانسته که گره مشکلات داخلی را خواهد گشود با آنکه این آگاهان پروسه صلح و مذاکرات سیاسی را یک راه طولانی میدانند مگر میتواند مسیر آشتی را روشن و مشخص سازد.
سید داود ژورنالیست و آگاه مسایل سیاسی به این عقیده است که هردو طرف درمذاکرات آینده شان باید درگام نخست روی آتش بس توافق کنند ، این توافق میتواند اعتماد و باور را درمیان طرفین تقویت کند و فرصت را برای توافق های بعدی بیشتر سازد .
آگاهان سیاسی همچنان میگویند مذاکرات صلح میان دولت و طالبان درحالی نفس تازه میگیرد که رییس جمهور غنی ازسوی منتقدان سیاسی خود متهم است که به طالبان و حامی آنان پاکستان امتیاز ات زیادی را قایل شده است درحالیکه روند صلح مبهم و نامشخص است مگر تسریع روند گفتگو های صلح میتواند تلاش های رییس جمهور غنی را توجیه کند.
با آنکه آگاهان سیاسی مذاکرات مری درماه رمضان و مذاکرات هفته آینده با طالبان را یک آغاز نو برای حل مشکلات کهنه میدانند از طالبان میخواهندکه بخاطر تامین منافع ملی و حفظ ارزش های مردمی از بعضی خواست های شان عدول کنند.
با آنکه ملا عمر رهبر این گروه درپیام عیدی خود به گونه یی مذاکرات صلح را با دولت افغانستان توجیه کرد، با آنهم طالبان بربعضی خواست های دیرینه شان چون خروج نیروهای خارجی ، رفع تحریم های بین المللی علیه طالبان ، آزادی زندانیان ، اصلاح قانون اساسی … تاکید دارند درحالیکه یک نماینده دولت درمذاکرات قبلی گفته است که هیچ گونه پیش شرط وجود ندارد بل هردو طرف باید روی حل اختلافات شان کار نمایند.
با آنکه نسبت به آینده صلح درافغانستان امیدواری های وجود دارد، مگر شماری آنان که نسبت به آینده بدبین اند نیز کم نمیباشد.
آنها به این باور اند که درمذاکرات صلح افغانی ، پاکستان اجندای خود را دارد.
از طرف دیگر با پیدایش داعش ، طالبان خود را آسیب پذیر یافته اند.
صادق زاده منلی نماینده مردم دایکندی درولسی جرگه میگوید که میترسد زیرکاسه نیم کاسه نباشد چه تضمین وجود داردکه پاکستان چون گذشته در روند مذاکرات صلح اجندای خود را تقیب نکند.
عبدالقیوم سجادی نماینده دیگر مجلس سنا برصداقت عمل از سوی پاکستان تاکید دارد.
مذاکرات صلح میان دولت و طالبان با خوشبینی و بدبینی ها همراه است سیر زمان  چگونگی حرکت صلح را درکشور مشخص خواهد ساخت .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا