اقتصاد

قرار داد برق رسانی به ولایت باد غیس نهایی شد

کابل باختر 17 جوزا
قراردادهای برق وارداتی از ترکمنستان مورد بحث و  رایزنی قرار گرفت.
به اساس معلومات دفتر رسانه واطلاعات وزارت انرژی و آب به آژانس باختر، در حاشیه برگزاری اجلاس انرژی چارتر در شهر عشق آباد کشور ترکمنستان، انجنیر علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب و هیات همراه با همتایان ترکمنستانی که شامل وزیر انرژی و دیگر مقامات آن کشور در این بخش می باشد، دیدارنمودند.
در این دیدار ابتدا وزیر انرژی و آب کشور با یادآوری از ثابت ماندن تعرفه برق ترکمنستان، از این کشور به عنوان یک شریک خوب افغانستان در بخش تجارت برق یاد کرد و با برشمردن تاثیرات مثبت این موضوع بر انکشاف پایدار مناطقی از کشور که از برق ترکمنستان مستفید هستند، خاطر نشان ساخت که عدم تغییرات قیمت در قرار دادهای برق این کشور افغانستان را ترغیب نموده است تا با کاهش برق وارداتی از دیگر کشورها، سطح مبادلات برق با کشور ترکمنستان را افزایش دهد و از تاثیرات مثبت آن بر دیگر روابط تجاری و پروژه های مشترک بین دو کشور مانند استقبال مردم افغانستان از پروژه بزرگ تاپی نیز یاد نمود.
در ادامه این دیدارآخرین وضعیت پروژه های برق بین دو کشور  بررسی شد. این پروژه ها شامل:
–  پروژه های ارتقای ظرفیت برق وارداتی در مسیر سرحدآباد به هرات
–  برق رسانی به ولایت بادغیس
–   برق رسانی به خماب و قرقین،
–  برق رسانی به موریچاق
–  واردات برق در مسیر شبرغان- پلخمری و کابل
–  و پروژه انتقال برق تاپ (ترکمنستان-افغانستان- پاکستان در مسیر هرات به قندهار) می باشد.
طرفین فیصله نمودند تا نظرات اصلاحی در توافقنامه ای که برای روابط تجارت برق دو کشور تدوین شده است اعمال گردیده و این توافق نامه از مجاری دیپلوماتیک نهایی شده و برای امضای مقامات عالی رتبه دو کشور آماده شود.
در این مذاکرات پیشرفت کار پروژه لین 110 کیلوولت برق رسانی به ولایت بادغیس در خاک ترکمنستان مورد بررسی قرار گرفت و جانب ترکمنستان تعهد نمود تا آخر سال 2017 کار فیزیکی این پروژه را تکمیل نماید. همچنین جانبین مذاکراتی را برای نهایی سازی مفاد قرارداد خرید برق برای ولایت بادغیس انجام دادند. این قرارداد نهایی گردیده و با اعمال اصلاحات مطرح شده در این مذاکرات، به زودی امضا خواهد شد.
کار ساختمانی لین 220 کیلوولت تا سرحدآباد در خاک ترکمنستان نیز در مراحل نهایی قرار دارد. با اتمام این پروژه، ظرفیت صادرات برق به ولایت هرات افزایش پیدا می کند. جانب ترکمستان همچنین تاسیسات لازم برای پروژه تامین برق خماب و قرقین را تا ماه جون 2018 تکمیل خواهد نمود و برای شروع کار برق رسانی به موریچاق با تمدید یک لین 10 کیلوولت نیز اعلام آمادگی نمودند.
اين نشست بين المللي با عنوان " ايجاد توافق نامه چند جانبه چهارچوب براي ترانزيت انرژي" با شركت مقامات عالي رتبه انرژي از كشورهاي مختلف جهان و منطقه برگزار شد.
كشور تركمنستان به عنوان يكي از كشورهاي دارنده منابع عظيم انرژي گاز در جهان، رياست سازمان انرژي چارتر را در سال ٢٠١٧ به عهده دارد. ختم / احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا