اقتصاد

برخی از شهروندان از راه اندازی پروژه برق آفتابی در شهر استقبال میکنند

کابل/باختر/1 اسد
ریاست برشنا در نظر دارد تا در گام اول برق ضرورت برخی از نهاد های دولتی را از طریق انرژی آفتاب با نصب سولر ها فراهم کنند و به دنبال آن این پروژه را وسعت دهند .
فرهاد ، یک تن از باشندگان شهر کابل میگوید در نبود برق مشکلات فراوان توجه خانواده ها میگردد برخی ها از همه ابزار برقی استفاده نمی توانند ، اگر برق خورشیدی فعال شود این مشکل برطرف میگردد.
وحیدالله توحیدی ، سخنگوی شرکت برشنا در این مورد به خبرنگار آژانس باختر گفت که تلاش دارند این طرح را در خانه ها و وزارت خانه ها بعد از تصویب شورای عالی اقتصادی قبل از فرارسیدن فصل زمستان عملی کنند .
به گفته توحیدی ، در طرح که روی دست دارند ، نخست تا سال آینده 15 میگا وات برق را برای شماری از وزارت خانه ها و نها دهای حکومتی از این طریق فراهم میکنند و در مرحله دوم نصب ابزار های تولیدی انرژی خورشیدی در بام منازل ساکنان شهر آغاز میگردد .
نوید یک تن از کارمندان دولت در این باره میگوید ،اگر همین مصارف گزاف که بالای برق خورشیدی به مصرف میرسد بالای یگ بند برق آبی به مصرف برسد ، مردم صاحب یک پروژه برق میشوند .
بصیر اعظمی ، سخنگوی وزارت انرژی و آب میگوید:" که برق خورشیدی منازل مسکونی را خودکفاء میسازد و از طرف دیگر از کمبود برق جلوگیری میکند ."
به گفته وی این پروژه به همکاری بانک انکشافی آسیایی عملی میگردد .
او اظهار داشت مصارف که صورت میگیرد نصف آن را بانک انکشاف آسیایی و نصف دیگر آن را خانواده ها پرداخت خواهندکرد .
او بیان داشت ، برق خورشیدی برای خانواده ها زیاد هزینه بردار نیست .
امید یک تن از شهروندان که از برق آفتابی استفاده میکند میگوید ، برق آفتابی یا سولر قیمت های مختلف دارد که با یک نوع خانواده ها میتوانند از تمام ابزار برقی استفاده کنند و نوع دیگر آن طور است که خانواده ها میتوانند فقط از آن برای روشن کردن چراغ و تلویزیون استفاده کنند .
اما مطرح می سازد زمانی که پروژه ای در این راستا عملی میگردد وارد کننده ها و تجار بیشتر از آن منفعت جویی میکنند به این معنی که سولر ها را با قیمت بلند برای شهروندان عرضه میکنند .
او میگوید ، چون در تطبیق این پروژه بانک انکشاف آسیایی با شرکت برشناهمکاری میکند ، بناً باید وسایل طرف ضرورت پروژه به صورت عمده از طریق شرکت وارد و صرف این پروژه گردد .
به هر صورت شهروندان از هر پروژه که رفاهیت را در قبال دارد استقبال میکنند اما این سولان بر میگردد که در تطبیق چنین پروژه وضعیت اقتصادی مردم را نیز مطم ح نظر داشته باشد . ختم/نازیلا 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا