امنیت

کشف یک کانتینر مملو از مواد کیمیاوی در هرات

چه کسانی در عقب ماجرا تولید مواد مخدر در افغانستان نقش دارد؟
کابل   باختر  ۳ میزان
یک کانتینر مملو از مواد کیمیاوی که برای ساخت انواع مواد مخدر استفاده می‌شد، زمانیکه از ایران وارد افغانستان میشددر مرز اسلام‌ قلعه بدست نیرو های امنیتی افتاد  و در این رابطه به شمول یک ایرانی سه تن دیگر نیز بازداشت شدند.
مقام‌های امنیتی در هرات می‌گویند قاچاقبران می‌خواستند به خاطر نجات این محموله مبلغ 50 هزار دالر آمریکایی را مصرف کنند، که از سوی نیروهای کشفی این مبلغ پول نیز به دست آمده است.
درپیوند به این رویداد سه تن که یک تن آنان شهروند ایران می‌باشد، بازداشت شده اند.
درسال‌جاری این دومین محموله مواد کیمیاوی است که از این مسیر کشف و ضبط می‌ گردد.
جیلانی دقیق، رئیس مبارزه علیه مواد مخدر ولایت هرات می گوید که این کانتینر از ایران وارد خاک افغانستان شده بود که در منطقه سرحدی اسلام قعله از سوی پولیس کشف گردید
این در حالی است که افغانستان در زمره بزرگترین کشور های تولید کننده وقاچاق کننده مواد مخدر به حسا ب میرود درحالیکه مواد ممد تولید موادمخدر از بیرون به افغانستان قاچاق میشود کشور های بیرونی منجمله همسایه ها در این خصوص با افغانستان کمتر همکاری کرده اند، این یک حقیقت است که خاشخاش در افغانستان به پیمانه زیاد کشت میشود مگرتولید انواع مواد مخدر در بیرون از مرز های افغانستان صورت میگیرد کار خانه های تولید مواد مخدر در بیرون از مرز در مناطق قبایلی کشور همسایه و مناطق شرقی ایران است. 
مواد کیمیایی که از آن در تولید انواع مواد مخدر استفاده میشود در افغانستان وجود ندارد وافغانستان توان تولید  این گونه مواد را  هم ندارد واین مواد از خارج مرز ها این کشور به گونه قاچاق وارد  میشود. چنانچه محموله مواد کیمیاوی که اخیرا از  ایران وارد شده بود نشان میدهد که در قاچاق مواد مخدر کشور های بیرونی نقش  زیادتری دارند .
این میرساند که مشکل موادمخدر ٬ یک مشکل مختص به افغانستان نیست این یک مشکل منطقه و فرا منطقه یی است که برعلاوه مافیای جهانی ٬ استخبارات برخی از کشور ها  ٬ نهاد های امنیتی این کشور ها نقش دارند.
عاید سالانه قاچاق مواد مخدر در جهان به پنجاه ملیارد دالر میرسد که تنها دو ملیارد آن به کشاورزان  افغان تعلق میگیرد متباقی به حساب مافیای جهانی و استخبارات شماری از کشور های منطقه ضرب میخورد .
نوریه  فرشته .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا