سیاست

بیانیه پانزده روزه رادیویی حامد کرزی رییس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان

کابل/21/دلو/باختر

هموطنان، برادران و خواهران عزیز! اسلام علیکم و رحمت الله و برکاته!

 فضل نهایت زیاد خداوند است که با ازدیاد خدمات صحی در ده سال اخیر در کشور در رقم وفیات مادران و کودکان کاهش قابل ملاحظه دیده می شود و به خصوص برای پیشگیری از امراض دوره طفولیت، کشور ما موفق بوده است.

هموطنان محترم، تمام اطفال تا پنجسالگی با امراض خطرناک دوره طفولیت مواجه اند مگراین امراض همه دارای واکسین اند که با توجه والدین و از طریق تطبیق واکسین در زمان معین ، از امراض دوره طفولیت جلوگیری میگردد و کودکان به امراض مذکور مصاب نمیشوند.

پولیو یا فلج نسبت به سایر امراض دوره طفولیت خطرناک تر است که اگر کودک به آن مصاب گردد فلج میشود، آینده وی خراب و خانواده اش با غم و تشویش گرفتار و در نهایت جامعه متاثر میگردد.

خواهران و برادران از طریق تطبیق واکسین پولیویا فلج طور دوره یی و به زمان معین در این چند سال در کشور واقعات این مرض خطرناک کودکان به اندازه کاهش یافته بود که به حساب نمی آمد و در سال گذشته افغانستان به خاطر مبارزه موفق علیه پولیو، مورد توجه موسسات صحی جهان قرار گرفت و تقدیر گردید و درسطح کشوررقم واقعات پولیو بیست و پنج واقعه ثبت بود.

اما متاسفانه رقم واقعات پولیو یا فلج در سالجاری در میان کودکان کشور نسبت  به  سال پار ازدیاد یافته و متاسفانه درهجده ولایت کشور هشتاد طفل به مرض فلج مصاب شده اند.

هموطنان گرامی! علت این افزودی اینست که برای هشتاد طفل، قطره های واکسین نرسیده است و یا هم داده نشده است. یک دلیل نرسیدن واکسین به اطفال شایداین باشد که به خاطر نا امنی در مناطق بود باش آنان، کارکنان صحی نرفته اند و یا اینکه والدین، رضا کاران صحی را اجازه نداده اند تا واکسین را برای اطفال شان تطبیق نمایند یعنی تطبیق واکسین رابالای اطفال خود مانع شده اند و واکسین را برایشان نداده اند.

خانواده ها، پدران و مادران محترم : موضوع فلج و یا معلول شدن اطفال برای همه ما بسیار مهم است تقاضای من اینست که یک فرزند کشورهم به این مرض مصاب نگردد و برای اینکه در کشور ما دیگر واقعات پولیو دیده نشود از همه اولتر از مادران و پدران کودکان امید دارم، آرزو دارم تا کودکان شان را در زمان معین نزد کارکنان تطبیق پولیو ببرند و قطره های واکسین را به آنان بخورانند و اگر بنابه علتی در روز معین نتوانند به این کار موفق شوند، روز دیگر به کلینیک نزدیک مراجعه و قطره های واکسین را ضرور بالای طفل شان تطبیق نمایند وزمانیکه کارکنان تطبیق واکسین در عقب دروازه می آیند آگاه شوند که برای تطبیق واکسین اطفال، حتمی ولازمی به خاطرصحت و آینده فرزندش به خاطر زندگی بهتر قطره های واکسین را بالایش بخوراندوسایر واکسین ها را برایش تطبیق نماید.

در این جا از تمام علمای دینی، خطیبان مساجد و بزرگان قومی کشور آرزو دارم و امید دارم که به خاطر کمک به اطفال کشورهر زمان در قریه های خود زمینه فعالیت کارکنان صحی را برای تطبیق واکسین پولیو وسایر واکسین های دوره طفولیت مهیا سازند.

اگر مخالفان و بعضی افراد دیگر که از روی جهالت و نادانی از تطبیق واکسین جلوگیری مینمایند، بزرگان و علمای قریه ها به آنان تفهیم نمایند که مانع شدن تطبیق واکسین به کودکان دشمنی با فرزندان وطن است.

این وظیفه تمام ماست که حتمی و لازمی فرزندان خود را از امراضی که با واکسین جلوگیری میتوانیم نجات دهیم.

 تا بیانیه دیگر خدا حافظ شاد و آباد باشید و تطبیق واکسین بالای اطفال تانرا فراموش نکنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا