اخبارگزارش ها

محمد قسیم فهیم، مردی که برای صلح و ملت سازی می اندیشد

کابل/ ۱۸حوت/ باختر

از مرگ مارشال افغانستان محمد قسیم فهیم، هفت سال سپری شد مگر اندیشه و ایدۀ او که اتحاد ملی و ملت سازی بود، همچنان  زنده است.

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ محمد قسیم فهیم، از جمله نخبگان جهاد و مقاومت ملی مردم افغانستان یاد می شود، او زمانی که خیلی ها جوان بود جهاد را در برابر تجاوز بیگانه در افغانستان آغاز کرد و در کنار قهرمان ملی شهید احمد شاه مسعود آن را موفقانه پایان داد.

زمانی که مجاهدین وارد صحنۀ سیاسی شدند، دسیسه ها و توطئه های بیرونی برای بدنام کردن مجاهدین که سال ها برای آزادی افغانستان و از تجاوز بیگانه رزمیده بودند، آغاز شد و مجاهدین بعد از چند سال حکومت آنهم با دشواری های زیاد، مجبور شدند که وارد مقاومت ملی و مردمی در برابر اعمال پاکستان شوند که در جامۀ طالب افغانستان را به اشغال پنهان پاکستان در آورده اند.

در این دو دوره، چه در زمان جهاد و چه در زمان مقاومت ملی مردم، مارشال فهیم در کنار شهید احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور نقش مهمی در به ثمر رساندن جهاد و فروپاشی رژیم طالبان داشت، و بعد از شهادت قهرمان ملی کشور، رهبری جبهات را به دوش گرفت.

او بعد ار تحولات که بعد از فروپاشی امارت طالبانی رخ داد، یه یک سیاستمدار مدبر عرض اندام کرد و در پی ایجاد یک حکومت با پایه های وسیع مردمی شد، حکومت که تمام مردم افغانستان بتوانند خود را در آن پیدا کنند، او برای تحکیم چنین یک حکومت کار کرد.

مارشال فهیم، همیشه برهمدلی و تحمل در جامعۀ افغانی تاکید داشت و تمام اقوام باهم برادر در کشور را گل های یک باغ می گفت و تامین وحدت ملی را راه حل مشکلات مردم می دانست، او مخالف برتری جویی های کاذب بود و می گفت که هر افغان با هر اندیشۀ که دارد صرف نظر از دیدگاه و اندیشه خود به محور افغان بودن و به محور منافع ملی گردهم آیند و برای کشور، رفاه، ثبات و پیشرفت را به ارمغان آورند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کشور در بارۀ مارشال فهیم گفته است: «مارشال فهیم همواره مدافع وحدت ملی و مخالف تبعیض و تعصب و تفرقه بود و در ایجاد اردوی ملی و حفظ تمامیت ارضی کشورش نقش کلانی را ایفا کرد.»

تاکید او همیشه بر حفظ دستاوردهای سال‌های اخیر از طریق تدبیر سیاسی و وحدت ملی بود. وی طرفد‌ار ایجاد حکومت ملی و اعتدال در دین بود و حتی در دشوارترین لحظات جهاد هم، راه افراط را پیشه نکرد و در دورۀ که معاونیت اول ریاست جمهوری را به عهده داشت، به شکل اصولی طرف‌دار صلح بود و می‌خواست مشکلات از راه تفاهم حل شود.

مارشال فهیم، در سال ۱۳۳۶ در عمرض پنجشیر، در یک خانوادۀ روحانی به دنیا آمد و بعد از ۵۶ سال زندگی در سال ۱۳۹۲ در پی ایست قلبی در گذشت.  صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا