اخبارسیاستاقتصادTOP

مشرانوجرگه بودجۀ ملی سال مالی ۱۴۰۰ را تایید کرد

کابل/ ۹قوس/ باختر

جلسۀ مشرانوجرگه به ریاست فضل‌هادی مسلم‌یار رییس مجلس، امروز برگزار و

بودجه ملی سال ۱۴۰۰ مورد تایید قرارگرفت.

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی مشرانوجرگه به آژانس باختر؛ در این جلسه دیدگاه‌ها، تحلیل‌ها، نظریات وپیشنهادهای سناتوران در مورد بودجۀ ملی ۱۴۰۰ خورشیدی که در کمیسیون اقتصاد ملی، مالی، بودجه و محاسبات عمومی توحید شده بود، توسط مولوی عبدالوهاب عرفان رییس کمیسیون ارائه و مورد تایید سناتوران قرارگرفت.

به اساس گفته‌های رییس کمیسیون اقتصاد، مسودۀ بودجه برمبنای اولویت‌های مل وامکانات دسته داشته با در نظرگرفتن رویکردها و اصلاحات در زمینۀ پلان‌گذاری مالی که در سال گذشته صورت گرفته بود٬ از طرف وزارت مالیه با گنجانیدن 515 پروژه و برنامه‌های انکشافی تحت کار و به شمول18 پروژۀ جدید ترتیب شده است که مجموع بودجۀ سال۱۴۰۰، بالاتر از 452 میلیارد افغانی بوده است که بودجه عادی اضافه از 295  میلیارد و بودجۀ انکشافی حدود 157 میلیارد افغانی است.

مولوی عرفان گفت: نظریات وپیشنهادهای سناتوران در پیوند به بودجه در 21 صفحه ترتیب شده است که در آن یک‌تعداد پروژه های ملی وعام المنفعه مدنظر گرفته شده است و این بودجه که با ابعاد قوت وضعف خود توأم است٬ نقاط قوت آن می‌تواند تلاش‌ها در جهت خودکفایی مالی از طریق مؤثریت اجراات حکومتی، بلند بردن عواید داخلی، مبارزه با فساد اداری، دریافت قروض جهت سرمایه گذاری، استفاده مؤثر از کمک‌ها و ده ها مورد دیگر را احتوا می‌کند، اما ضعف آن می‌تواند از نارسایی‌های مشخص کاری و مدیریتی در وزارت‌خانه‌ها و دیگر واحدهای بودجه یی، عدم تطبیق کامل پلان انکشافی سال گذشته، عدم اشتغال جوانان تحصیل کرده و کسبه کار، کسر فاحش بیلانس تجارتی و تادیات را، نام برد که در مورد آن‌ها در بودجه توضیحاتی ارائه نشده است.

اما در مباحث آزاد، سناتوران در مورد ادغام و تغییر تشکیلاتی اخیر در وزارت معارف گفتند که حذف معینیت تعلیمات اسلامی از چوکات وزارت معارف اشتباه محض است که باید روی آن تجدید نظر شود٬ چون تعداد زیاد مدارس تعلیمات اسلامی در کشور داریم که به موجودیت یک معنیت با صلاحیت، نیاز جدی دارد.

هکذا در جلسه٬ از طرح پیش‌نهادی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران به ارتباط تعیین جزاهای سنگین برای مهاجران، ابراز نگرانی شد و این طرح خلاف میثاق های بین المللی و حسن همجواری دانسته شد و از شورای اسلامی ایران خواسته شد که در آن تجدید نظر کنند و نیز از حکومت افغانستان تقاضا شد که این موضوع را از مجاری دیپلوماتیک با جانب جمهوری اسلامی ایران مطرح کند.

در محتوای این طرح که ازسوی رسانه‌ها بازتاب یافته است۳۰ نمایندۀ مجلس شورای اسلامی ایران، پیشنهاد مجازات زندان و جرایم نقدی برای مهاجران غیرقانونی را درنظر گرفته و نیز ماموران امنیتی ایران می‌توانند به موترهای حامل مشکوک به مهاجرین، تیراندازی کنند که قابل پرسش نخواهد بود.

شماری از سناتوران نشست‌های شش ونیم صبح تحت رهبری امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری را٬ در کاهش جرایم جنایی اثر گذار دانسته ولی تاکید داشتند که باید دراین نشست‌ها در پهلوی این مسایل، توجه ویژه به کشف عوامل تروریستی صورت گیرد ونیز خواهان آن شدند که شهروندان درشناسایی مجرمان جنایی وتررویستی با نهادهای مسوول همکاری همه جانبه کنند.

در جلسه٬ سناتوران انفجار موتربمب امروزی در نزدیکی یکی از پایگاه های نیروهای دفاعی در «قلعه جوز» ولسوالی ده یک ولایت غزنی که در آن شمار از نیروهای دفاعی شهید و مجروح شدند ورویداد تروریستی چند روزگذشته در شهربامیان را که در آن شمار زیاد مردم اهل بازار شهید و مجروح شدند شدیداً نکوهش کرده و تاکید داشتند که نهادهای مسوول عاملین این رویدادهای تروریستی را شناسایی ومجازات کنند.

بعضی از اعضا گفتند: به اساس گزارش‌ها، هیئت‌های دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در دوحه روی کارشیوه‌ی گفت‌وگوهای صلح به توافق نسبی رسیده اند، امیدواریم هردو جانب مطابق اوضاع کنونی برای قطع جنگ بیش از چهاردهه، از راه مفاهمه به نتیجه مطلوب دست یابند.

در این جلسه هم‌چنان درمورد روزجهانی محو خشونت علیه زنان و تاکید بر تصویب قوانین حمایتی دراین زمینه، تاکید براعمار مجدد جاده کابل-کندهار، نا امن بودن مسیر شاهراه جوزجان- بلخ، وضعیت بد امنیتی درارزگان، انتقاد از گروه طالبان به خاطرتخلیه هشت تانکرتیل، تاکید بر ایجاد وآغاز به کار شورای عالی مصالحۀ ملی و برخی مسایل دیگر نیزبحث صورت‌گرفت.

درختم‌ مباحث فضل‌هادی مسلم‌یار، به نسبت حوادث اخیر تروریستی در نقاط مختلف از جمله شهادت ضیاء الرحمن رحمانزی٬ قومندان اردوی محلی ولسوالی چپرهار ننگرهار ابراز تسلیت کرد و از وی به عنوان یک کادر برجسته نظامی یاد کرد.

رییس مجلس سنا تأکید داشت: وزارت معارف باید در فیصله اش پیرامون معینیت تعلیمات اسلامی تجدید نظر کند و نیز از رییس جمهور خواست تا با در نظرداشت شرایط، دستوری را برای فعالیت مجدد این معینیت صادر کند.

مسلم‌یار گفت: طرحی پیشنهادی وزارت تحصیلات عالی در مورد تعویق دروس مناطق گرمسیر که از سوی کابینه نیز تایید شده است٬ قابل قبول نبوده آن وزارت باید اجازه دهد که دو هفته باقیمانده سال تحصیلی روان محصلان به اتمام برسد.

رییس مشرانوجرگه٬ در پیوند به طرح برخی اعضای پارلمان ایران اظهارداشت که حکومت افغانستان و سازمان‌های مدافع حقوق بشری با جانب ایران کار کنند تا جلو طرحی را که درآن به حقوق بشر و کرامت انسانی ارج گذاشته نشود را بگیرند و نیز ابراز امیدواری کرد که مجلس جمهوری اسلامی ایران در زمینه تجدید نظر کنند.

فضل‌هادی مسلم یار٬ با تاکید برتکمیل شدن تشکیل وآغاز به کار شورای عالی مصالحه گفت: در دیدارهای‌که بابرخی اعضای مذاکره کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان داشته است، دریافته است که میان گروه‌های تماس هردو هیئت پیشرفت‌های نسبی صورت گرفته است و ایجاب مشورت‌ها با بزرگان دوطرف را کند و شهروندان می‌خواهند که هیئت‌های مذاکراتی با انعطاف پذیری به مسایل اختلافی بپردازند.

رییس مجلس٬ با ابراز ستایش از جان‌فشانی‌های نیروهای دلیرامنیتی ودفاعی کشور از رهبری این نیروهای خواست تا به نیازمندی‌های آنان در نقاط مختلف اقدامات جدی کنند.

در اخیر، شمار از وکلای شورا‌های ولایتی به مجلس حضور یافتند و یکتن‌ به نمایندگی از آنها گفت: انتخابات هیئت اداری شورای‌های ولایتی از سه سال بدینسو خلاف قوانین برگزار نشده است و ازسوی دیگر این امرباعث ایجاد تنش‌ها میان برخی وکلا شده است و از مشرانوجرگه شورای ملی خواست که در زمینه همکاری کند.

 پس از استماع پیشنهادهای موصوف، رییس مجلس با آنان تعهد سپرد که خواست‌های شانرا با مسوولان مطرح و پیگیری خواهد کرد و نیز به کمیسیون‌های ذیربط وظیفه سپرد تا رییس ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی را در پیوند به آن استجواب کند. جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا