سیاست

حامد کرزی: با همکاری واقعی جامعه جهانی در امر مبارزه با فساد در کشور، قوت اجرایی دولت چندین برابر می شود

 

كابل باختر 2 جدي

"به نظر من فساد در افغانستان دو بُعد دارد یکی آن ضعف داخلی دولت افغانستان در قوانین، مقررات، اجراات و تماس مردم با حکومت و بُعد دیگر آن فساد آورده و تشویق شدهء خارجی ها در افغانستان است."

این مطلب را حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر امروز در محفل بزرگداشت از روز جهانی مبارزه علیه فساد اداری که در تالار  لیسه امانی برگزار شد، ابراز داشته افزود که زمانی تلاش ها در زمینه مبارزه با فساد به نتیجه میرسد که عوامل بزرگ فساد، از میان بر داشته شود.

 حامد کرزی ضمن اینکه فساد در افغانستان را یک حقیقت تلخ دانسته گفت که فساد در ادارات افغانستان کوچک و به سطح رشوه می باشد، اما قسمت دیگر این فساد که به صد ها میلیون دالر میرسد از افغانستان نبوده بلکه برای تضعیف نظام بالای کشور ما تحمیل شده است.

 

 

رئیس جمهور ضمن اینکه از جامعه جهانی خواست تا در زمینه مبارزه علیه فساد با افغانستان همکاری نماید، گفت که اگر فساد را وسیلهء فشار برای اغراض و اهداف سیاسی خود قرار بدهند، نتیجه ندارد زیرا افغانستان به طرف حاکمیت ملی و استقلالیت خویش در حرکت است.

حامد کرزی ضمن آن كه آینده افغانستان را مثبت ارزیابی نمود، تاکید کرد که اگر جامعه جهانی به طور حقیقی  علیه فساد کار کنند درآن صورت قوت اجرایی دولت افغانستان چندین برابر می شود.

رئیس جمهور گفت، تا زمانیکه فاسد را تقویت کنیم و فاسد دیگر را به قانون بسپاریم، فساد هیچگاهی از این خاک نابود نمیشود.

حامد کرزی تصریح کرد: من اطمینان دارم که با خروج نیروهای بین المللی در سال ۲۰۱۴ قرارداد ها، تشکیلات و ساختار های که آنها در افغانستان دارند، پایان می یابد و منبع بزرگی فساد از کشور نابود خواهد شد و این به خیر افغانستان است.

رئیس جمهور گفت: فساد بزرگ در افغانستان در قرارداد ها و معاملاتی است که از خارج به افغانستان می شود و در افغانستان به دلایل مختلف تلاش می شود که این قرارداد ها به مقامات دولت و وابسته گان آنها سپرده شود.

 

 

حامد کرزی با اشاره به فسادی که در شرکت های خصوصی امنیتی وجود داشت، گفت که شرکت های خصوصی امنیتی در افغانستان، منبع بزرگ فساد و نا امنی در افغانستان بخصوص در شاهراه های بزرگ افغانستان بودند. این فساد بزرگی بود که پولیس، ولسوال، والی و حکومت به آن آغشته می گردید. و این شرکت ها از طرف روز شرکت امنیتی بودند و هنگام شب بالای مردم افغانستان حمله می کردند.

حامد کرزی خاطر نشان کرد که برای مبارزه با فساد در داخل کشور، باید قوانین و مقررات ساده ، مصئونیت شغلی برای مامورین افغانستان وجود داشته باشد. وی گفت که اصلاح اداره و مصئونیت مامور، بستگی کامل به اجرایی بودن ظوابت دارد.

رئیس جمهور در مورد سفر قریب الوقوع اش به ایالات متحده امریکا گفت: ما حاضر هستیم با امریکا در مورد قرارداد امنیتی به توافق برسیم و آنرا به خیر افغانستان می دانیم و آرزوی ما این است که دولت امریکا منفعت افغانستان را بپذیرد.

حامد کرزی افزود: ما با یک دید باز به امریکا میرویم و خواست های خود را با آنها در میان می گذاریم، مهمترین خواسته ما تقویت اساسی نیروهای امنیتی افغانستان به شمول آموزش و تجهیز آنها می باشد.

 

 

رئیس جمهور افزود: حاکمیت ملی افغانستان را به  تمام معنی احترام گردد، زیرا افغانستان تنها منحیث کشور دارای حاکمیت ملی می تواند شامل معامله در بیرون از خاک خویش شود.

حامد کرزی علاوه نمود که اگر با وجود موجودیت زندان ها و زندانی کردن ها، سند امنیتی را امضا کنیم این بدان معناست که ما به دست خود حاکمیت ملی خویش را به دیگران سپرده ایم و ملت افغانستان کسی را که به این کار دست بزند، نخواهد بخشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا