سیاست

جلسۀ شورای وزیران گزارش برگزارشد

کابل 7 جوزا  باختر
جلسۀ شورای وزیران جمهوری اسلامی افغانستان، دیروز به ریاست  داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی، برگزار شد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست اجراییه به آژانس باختر، رییس اجراییه در جلسه شورای وزیران، حملات سازمان‌یافته برعلمای کشور را تقبیح کرد و گفت که قتل کردن علما به خصوص مولوی سمیع‌الله ریحان و مولوی شبیراحمد کامه‌وال، جنایت نابخشودنی است و در هیچ آئینی جای ندارد.
رییس اجراییه حمله به موتر حامل کارکنان وزارت حج و اوقاف را نکوهش کرد و گفت که این حملات سازمان‌یافته، علیه علما متأسفانه زیر نام اسلام صورت می‌گیرد. رییس اجراییه از موضع برحق علمای کشور ستایش کرد و گفت که آنان با شهامت و ایمان‌داری، از مردم افغانستان دفاع کرده اند و در برابر تروریزم موقف گرفته‌اند.
داکتر عبدالله عبدالله ، گفت که بعد از اول جوزا طرز رفتار، روش و اجراآت حکومت باید متفاوت باشد. چون، ما تعهد به فراهم‌سازی میدان مسطح برای همۀ نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری داریم. نباید هیچ‌نوع سوء تفاهم درباره استفاده از امکانات دولتی به هدف کارزار صورت گیرد. برخی از تشویش‌های نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری جدی است و باید به آن پرداخته شود.
رییس اجراییه به تغییرات اخیر در کابینه اشاره کرد و گفت که با در نظرداشت فضای انتخاباتی، بسیار مشکل است که افراد جدید در چهار ماه آینده خود را عیار کنند. معتقدیم که نباید ارائه خدمات مختل شود، چون وضعیت نامناسبی در کشور ما حاکم است و حدود ۷ میلیون شهروند به کمک‌ نیازمند هستند. ارائه خدمات و پروژه‌های انکشافی باید داوم کند، ولی با توجه به محدودیت‌های لازم که برای مردم افغانستان و نامزدان سوال‌برانگیز نباشد.
او گفت :" تغییرات اخیر در سطح وزرا یک تصمیم سیاسی تلقی می‌شود. متأسفانه وقتی تغییرات می‌آید، مردم افغانستان به شمول وزرای مربوط از طریق شبکه‌های اجتماعی خبر می‌شوند. در‌حالی‌که، کار اخلاقی و انسانی این است که آنان خواسته شوند و در جریان ختم کارشان قرار بگیرند. شما تصور کنید که یک روز آوازه می‌شود که فلانی برکنار شده و روز بعد یک حکم در شبکه‌های اجتماعی نشر می‌ شود؛ در کجای دنیا این رواج است و به این ترتیب اجراآت صورت می‌گیرد".
داکتر عبدالله عبدالله خاطر نشان کرد: من شخصا به حیث رییس اجراییه کشور خجالت کشیدم، وقتی یکی از وزرا وظیفه‌اش ختم شده بود و از من سؤال کرد که شما در جریان هستید و من گفتم نه. به پاس همکاری وچند روزی‌که یک فرد در همین شرایط دشوار خدمت می‌کند، لازم است که یک روش بهتر را دنبال کنیم.
رییس اجراییه به مشکلات پارلمان اشاره کرد و گفت که متاسفانه گزینش هیئت اداری پارلمان افغانستان، مثل انتخابات پارلمانی به چالش کشانیده شده است. اگر جای قانون، مقررات و حق مردم را زورگویی بگیرد، در آن صورت هیچ نتیجه‌یی مثبت برای کشور و مردم نخواهد داشت.
رییس اجراییه به اتهامات اخیر برخی شخصیت‌ها اشاره کرد و گفت که در این اواخر اتهاماتی دربارۀ انتخابات پارلمانی وارد شده است که تاثیر منفی بر دیدگاه مردم افغانستان گذاشته است. این مساله باید مستقلانه بررسی شود و با آن برخورد سیاسی نشود تا اعتماد مردم افغانستان بازگردد. اگر در این مورد برخورد سیاسی شود، به حرکت سالم زنان کشور صدمه می‌زند. این صدمه بر زنانی‌که با ایمان‌داری و تعهد در سراسر افغانستان کار می‌کنند، قابل جبران نخواهد بود. از این موضوع، نباید استفاده ابزاری صورت بگیرد. ادعاهایی‌که صورت گرفته در سطح دنیا مورد بحث است.
در ادامه، طبق دستور کار مجلس، نهادهای امنیتی دربارۀ اوضاع امنیتی، عملیات‌‌ برضد تروریزم، افزایش جرایم جنایی و برنامه‌های آینده گزارش دادند.
براساس گزارش اقبال‌علی نادری، معاون وزارت دفاع، هفتۀ گذشته در نتیجۀ عملیات مشترک قوای داخلی و خارجی، 360 تن از دشمنان مردم افغانستان کشته شدندو 130 تن زخم برداشتند.
وزیر داخله از حضور جنگجویان خارجی در صفوف طالبان در شماری از ولایات به‌ویژه غزنی خبر داد و گفت که علی‌رغم مدیریت جنگ توسط جنگجویان بیرونی، مرحلۀ اول حملات بهاری طالبان با شکست سنگین مواجه شده است.
وزیر امور داخله بر هماهنگی و همکاری مشترک نهادهای امنیتی و نهادهای آموزشی در راستای مبارزه با افراطیت و جلوگیری از اختلافات فرقه‌ای تأکید کرد و گفت که جلب‌وجذب گروه‌‌های تروریستی، از مدارس و دانشگاه‌ها باید متوقف شود.
مسعود اندرابی، بر تمرکز نیروهای امنیتی روی از بین‌بردن گروه‌های تبه‌کار در کابل و ولایات سخن زد و گفت که با توجه به برنامه‌ای که روی دست است، در چند ماه آینده، مجرمان سازمان‌یافته نابود خواهند شد.
وزیر داخله گفت که در همکاری با وزارت صحت عامه، 600 نفر از معتادان را از شهر کابل جمع‌آوری کرده‌اند و در صورت حل مشکل جای و امکانات برای تداوی معتادان، در روزهای آینده 2000 معتاد دیگر را نیز جمع‌ خواهند کرد.
رییس اجراییه از وزارت صحت عامه خواست که در زمینۀ درمان و رسید‌گی به وضعیت معیشتی معتادان، طرحی را به جلسۀ بعدی شورای وزیران ارائه کند تا مشکلات تخنیکی و مالی برای رسید‌گی به وضعیت معتادان رفع شود.
وزارت صنعت و تجارت، گزارش مقایسه یی بیلانس تجارت را به جلسه ارائه کرد.
براساس این گزارش، صادرات افغانستان در سال 2019 به یک میلیارد دالر خواهد رسید و در نظر است  که در سال 2020، این رقم را به یک‌ونیم میلیارد دالر برساند. معاون وزارت تجارت، از غیرمتنوع بودن اقلام صادراتی و معدودبودن بازار‌های صادراتی به عنوان دو چالش عمده یاد کرد و گفت که تمرکز آنان این است که این دو موضوع را حل کنند.
سپس، طبق آجندا، وزارت شهرسازی و اراضی، دربارۀ تصفیۀ زمین‌های ساحات کمپلکس اداری دارالامان به جلسه گزارش داد.
وزیر شهرسازی و اراضی گفت که پس از ارزیابی‌ و کار آنان،661 جریب زمین دولتی در ساحۀ دارالامان به خاطر کمپلکس اداری تثبیت شده است  که هیچ‌گونه مشکل حقوقی و قانونی ندارد.
رییس اجراییه، تصفیه و نهایی‌سازی کار زمین‌های دولتی را کار دشوار خواند که وزارت شهرسازی و اراضی توانسته با موفقیت آن را به انجام برساند. رییس اجراییه از شماری از وزارت‌خانه‌ها خواست که دفاترشان را به ساختمان‌های جدید در کمپلکس اداری انتقال دهند.
در ادامه، وزارت صحت عامه، طرزالعمل کنترل مصونیت و تعیین کیفیت مواد غذایی، آب آشامیدنی و نوشابه‌های غیرالکولی را به جلسه ارائه کرد.
وزارت صحت عامه، از وجود برخی چالش‌ها در زمینۀ نطارت مواد غذایی بی‌کیفیت سخن زد. رییس اجراییه به وزارت‌های صنعت و تجارت، صحت عامه، عدلیه و ادارۀ نورم و استندرد هدایت داد که در نشستی تحت ریاست معاون اول ریاست اجراییه، راه‌های حل فوری این موضوع را جست‌وجو کنند.
در بخش دیگر، وزارت تحصیلات عالی، خواستار واگذاری تعمیر طب عدلی به دانشگاه کابل شد. شورای وزیران، انتقال تعمیر از وزارت صحت عامه به تحصیلات عالی را ضروری خواند و مورد تأیید قرار داد و به منظور اطمینان از انتقال درست، به وزرای اقتصاد، صحت عامه و تحصیلات عالی هدایت داده شد که در نشست مشترک مشکلات تخنیکی را حل نمایند.
طبق دستور کار مجلس، ریاست عمومی بانک مرکزی، دربارۀ نرخ مبادلۀ افغانی در مقابل دالر امریکایی و تأثیرات آن بالای قیمت‌های داخلی، به جلسه گزارش داد.
براساس گزارش بانک مرکزی، حوادث پسین در ایران و پاکستان، از جمله تحریم‌های امریکا در برابر ایران و توافق‌نامۀ پاکستان با صندوق وجهی بین‌المللی دربارۀ درخواست 6 میلیارد قرضه، روی کاهش نرخ افغانی در برابر دالر تأثیر گذاشته است. به همین دلیل، در برخی از مناطق مرزی، دالر به صورت غیرقانونی به ایران و پاکستان قاچاق می‌شود.
بانک مرکزی، در بعد داخلی، ابهام در روند  صلح، کسر تجاری، سطح پایین تولیدات داخلی و عدم اطمینان به آینده را از عوامل بلندرفتن نرخ دالر عنوان کرد و اما گفت که تلاش دارند که جلو بالارفتن نرخ دالر را بگیرند.
طبق آجندا، شهرداری کابل، افزایش تعرفۀ ارائه خدمات به مکروریان‌ها را به جلسه ارائه کرد. اعضای شورای وزیران، طرح افزایش تعرفه را نامکمل خواندند و خواستار طرح جامع در نشست بعدی شدند.
در موضوعات متفرقه، وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان، مسودۀ پالیسی رسید‌گی به قاچاق انسان و مهاجرت غیرقانونی را به جلسه ارائه کرد و خواستار برگزاری نشستی با حضور اداره‌های ذیربط شد. سادات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا