جهان

انتخابات مجلس افغا نستان آغاز شدند

کابل- ایرنا-28 میزان – باختر
  سومین دوره انتخابات مجلس افغانستان بعد از سقوط حکومت طالبان با سه سال تأخیر قانونی آخرین صبح امروز روز شنبه آغاز شد.
به گزارش منا بع خبری  بین ا لمللی  «محمد اشرف غنی» رئیس جمهورافغانستان و جمعی از مقامات ارشد دولت وحدت ملی این کشور با حضور در یک شعبه اخذ رأی در شهر کابل پایتخت افغانستان آرای خود را به صندوق انداختند.
آخرین انتخابات مجلس در افغانستان هشت سال قبل برگزار شد و با وجود آن که مهلت قانونی فعالیت هر دوره مجلس در قانون پنج سال تعیین شده، به علت آماده نبودن شرایط برای تجدید آرای مردم، کار مجلس فعلی برای سه سال تداوم یافت.
در افغانستان ثبت نام از افراد واجد شرایطی که تمایل به رأی دادن دارند از فرآیندهای مقدماتی در برگزاری انتخابات است و حسب آمار اعلام شده، در این دوره حدود هشت میلیون و 800 هزار نفر که سه میلیون و 67 هزار نفر آنها زن و پنج میلیون و 681 هزار نیز مردان هستند، برای رأی دهی ثبت نام کرده اند.
امروز قرار است به جزولایت  های «غزنی» و «قندهار» که هر کدام به دلیلی متفاوت روند انتخابات در آنها به تعویق افتاده است در 32 ولایت  دیگر افغانستان مردم پای صندوق های رأی بروند.
مجلس افغانستان 250 کرسی دارد که 10 کرسی متعلق به عشایر، 68 کرسی اختصاصی زنان و یک کرسی نیز به اقلیت هندو اختصاص داده شده است.
انتخابات امروز از ساعت ۷ صبح به وقت محلی آغاز و تا ساعت 4 عصر  ادامه دارد و کمیسیون مستقل انتخابات از احتمال تمدید آن در صورت نیاز خبر داده است .          آشنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا