سیاست

شوراي وزيران شاروالي كابل را موظف نمود تا با حفظ اصالت تاریخی این ساحات، پلان تفصیلی شهر کهنه کابل را ترتیب و به منصة تطبیق قرار دهد

كابل/30/ثور/باختر
جلسة نوبتی شوراي وزیران امروز تحت ریاست مارشال محمدقسیم فهیم سرپرست ریاست جمهوري اسلامي افغانستان در ارگ برگزار شد.
به اساس معلومات رياست عمومي اداره امور و دارالانشاي شوراي وزيران به آژانس باختر: ابتدا، شورای وزیران حمله انتحاری روز پنجشنبه 26 ثور سال روان در منطقه سرک دوم شاه شهید(ع) شهر کابل که بالاثر آن شش تن از شهروندان جام شهادت نوشیده و سی تن دیگر زخمی گردیده و انفجار دو بم را که به تاریخ 27 ثور در یک محل تفریحی شهرک عینو ولایت کندهار باعث شهادت 7 تن و زخمی شدن 3 تن گردید همچنان حمله تروریستی امروز در شهر پلخمری را که باعث شهادت 13 تن شهروندان به شمول رئیس شورای ولایتی ولایت بغلان و زخمی شدن 9 تن از هموطنان گردید، شدیداً تقبیح نموده به روح شهدای این حادثات اتحاف دعا و برای آنها بهشت برین و برای مجروحین آن شفای كامل را از بارگاه ایزد متعال استدعا نمود.
شورای وزیران وزارت امور داخله و ریاست عمومی امنیت ملی را موظف نموده تا مسببین این حادثات را شناسایی و به پنجه قانون بسپارند.
متعاقباً، شورای وزیران تقرر ارشاد احمدی را به حیث معین سیاسی وزارت امور خارجه و اشتراک‌شان را در جلسه شورای وزیران تبریک و تهنیت گفته، موفقیت‌های مزیدشان را در امور محوله آرزو نمود.
طبق اجندا، وزرای زراعت و آبیاری و انرژی و آب، مشکل تصفیه و استملاک ساحات مربوط بند شاه و عروس را در ولسوالی شکردره ولایت کابل به جلسه مطرح و خاطرنشان نمودند که تعدادی از اهالی جوار این بند، از استملاک ساحات مربوط و احداث سرک این بند ابا ورزیده و پیشرفت این پروژه ملی را که باعث تولید برق، آبیاری زمین‌های زراعتی ساحات مربوط و تمدید آب آشامیدنی شهر کابل می‌گردد به سکتکی مواجه نموده است. وزیر زراعت و آبیاری به خاطر حل این مشکل پیشنهاد چهار فقره‌ئی آن وزارت را حسب ذیل به جلسه مطرح نمود:
1. اشخاصی که اسناد زمینداری نداشته و زمین در تصرف و ذوالیدی‌شان باشد و نیز اشخاصی که اسناد زمینداری داشته و حایز زمین اضافه جریبی باشند و زمین متصرفه‌شان شرایط ماده هشتم قانون تنظیم امور زمینداری را دارا بوده در صورتی که تحت پروژه بند برق قرار داشته باشد، استثناءً الی ده جریب زمین اصل مساحت طور رایگان منحیث زمین تصرفی یا اضافه جریبی برای‌شان تثبیت ملکیت گردد.
2. زمین تصرفی و اضافه جریبی بالاتر از ده جریب اصل مساحت اشخاص مذکور قابل فروش و توزیع نبوده به سر جمع املاک دولت قید و به پروژه انتقال گردد.
3. به اشخاصی که در بدل زمین تثبیت‌شده‌شان زمین مطالبه دارند از زمین‌های دولتی طبق احکام قانون تنظیم امور زمینداری تبادله صورت گیرد.
4. اشخاصی که به عوض زمین تثبیت‌شده‌شان پول نقد مطالبه دارند، طبق قانون استملاک زمین‌شان استملاک و قیمت آن توسط اداره استفاده‌کننده پرداخته شود.
شورای وزیران پیشنهاد وزارت زراعت و آبیاری را مورد تصویب قرار داده وزارت‌های زراعت و آبیاری و انرژی و آب را موظف به تطبیق آن نمود.
به همین ترتیب شوراي وزيران به وزارت امور داخله وظیفه سپرد تا در تطبیق پروسه تصفیه و استملاک این ساحات و احداث سرک بند متذکره به همکاری وزارت‌های انرژی و آب و زراعت و آبیاری اقدام جدی نموده و با آن عده افرادی که باعث کندی این پروژه ملی می‌گردد، برخورد قانونی نموده از چگونگی تحقق آن به ریاست جمهوری ا.ا گزارش دهند.
بعداً طبق اجندا، شاروال کابل، در رابطه به چگونگی اعمار ساختمان گلبهار تاور واقع پل محمود خان به جلسه معلومات داده افزود، این ساحه قبلاً در ماسترپلان و پلان‌های تفصیلی منحیث ساحه کلتوری پیش‌بینی، ولی پروسه تصفیه و استملاک آن در زمان معین طی مراحل نگردیده است، شهرک گلبهار تاور بدون طی مراحل نقشه ساختمانی آن از جانب شاروالی کابل اعمار گردیده، با وصف ممانعت شاروالی کابل کار این تعمیر طور مخفیانه از طرف شب بیش برده شده که تخلف آشکار اساسات شهرسازی را نشان می‌دهد.
شورای وزیران بعد از بحث همه‌جانبه طبق صراحت فقره 4 مصوبه شماره 9 مورخ 1/3/1391 آن شورا و نظر کمیسیون موظف که ذریعه حکم شماره 5180 مورخ 21/8/1391 ریاست جمهوری مورد تائید قرار گرفته، شاروالی کابل را موظف نمود تا در قدم نخست ملکیت مالک و ملکیت دولتی را تثبیت و تفکیک نموده و بعد از تصفیه، استملاک طی مراحل قانونی نقشه‌های ساختمان و ویزه آن از جانب شاروالی کابل، تعدیل ساحه را با قیمت‌گذاری ساحه تجارتی به شورای وزیران پیشنهاد تا بعداً کار باقیمانده آن آغاز گردد.
در بخش دیگری اجندا، شاروال کابل گزارش کارکرد سه سال 1389 الی 1391 و پلان‌های سال 1392 شاروالی کابل را به جلسه چنین مطرح نمود:
• اسفالت و کانکریت‌ریزی سرک‌ها به طول 252 کیلومتر به شمول جویچه‌های کنار سرک و گلدان‌های وسط آن؛
• ترمیم و داغگیری 42318 متر مربع و جغل‌اندازی 375 کیلومتر سرک‌های فرعی؛
• سنگ‌فرش پیاده‌روها به طول 160 هزار متر مربع؛
• ترمیم و احیای دیوارهای استنادی دریای کابل به طول 3268 متر؛
• اعمار شش پل به شمول پل هوائی میرویس میدان؛
• ساختمان نه کانال عمده در شهر کابل به طول 12.5 کیلومتر و اعمار چار کانال فرعی به طول 458 متر و ساختمان 172 پلچک بالای آن؛
• ساختمان 191 کیلومتر جویچه؛
• تنویر 94.8 کیلومتر جاده‌های شهر کابل به سیستم LED؛
• کانکریت‌ریزی 35328 متر مربع کوچه‌های نواحی شهر کابل؛
• غرس 3.9 ملیون اصله نهال در نقاط مختلف شهر کابل؛
• احداث 23 پارک تفریحی در نواحی شهر کابل؛
• افزایش عواید شاروالی کابل از مبلغ 2.3 ملیارد افغانی در سال 1389 به 2.5 ملیارد افغانی در سال 1391.
علاوتاً ایشان از کارهای کلتوری، فرهنگی، تعلیمی و تحقق پروگرام‌های همبستگی شهر کابل و پلان‌های سال 1392 شاروالی کابل به جلسه معلومات مفصل ارایه نمود.
شورای وزیران ضمن تائید و تقدیر از کارهای انجام شده شاروالی کابل خاطرنشان نمود که شهر کابل به پلان وسیع که در کوتاه‌مدت به همکاری سایر ارگان‌های ذیربط انجام گردد، ضرورت جدی داشته، شاروالی کابل را موظف نمود تا پلان‌های سال 1392 خویش را تطبیق نموده و همچنان پلان ترانسپورتی شهر کابل را به همکاری وزارت‌های امور داخله و ترانسپورت و هوانوردی نهائی و به منصة اجرا قرار دهد.
سپس، شاروال کابل فشرده نظر کمیسیون موظف را در رابطه به احیای مجدد شهر کهنه کابل که به تأسی از هدایت فقره شماره 8 مصوبه شماره 44 مورخ 17/11/1390 شورای وزیران توسط استادان پوهنځی‌های تاریخ و جغرافیه پوهنتون کابل هر یک پوهاند عزیزاحمد پنجشیری، پوهاند عبدالباقی حصاری، سرمحقق نظرمحمد عزیزی، انجنیر عبدالواحد عباس و انجنیرمحمد یاسین ترتیب یافته، به جلسه مطرح که تفصیل کارهای انجام شده این کمیسیون توسط پوهاند عزیزاحمد پنجشیری استاد پوهنځی تاریخ پوهنتون کابل به جلسه چنین مطرح گردید.
کمیسیون موظف، ابدات قابل حفظه و احیای شهر کهنه کابل را به هشت زون تقسیم‌بندی نموده که مجموعاً به تعداد 77 مساجد، تکایا، زیارتگاه‌ها، اماکن مقدسه و آبدات تاریخی که از سالیان متمادی در این ساحات اعمار که به مثابه اماکن مقدسه و زیارتگاه‌های شهروندان شهر کابل می‌باشد.
شورای وزیران پس از استماع گزارش مفصل و ابراز تشکر و تقدیر از کار خستگی‌ناپذیر کمیسیون، شاروالی کابل را موظف نمود تا با حفظ اصالت تاریخی این ساحات، پلان تفصیلی شهر کهنه کابل را ترتیب و به منصة تطبیق قرار دهد، همچنان از طریق کمیسیون موظف مساجد، اماکن مقدسه، زیارتگاه‌ها و آبدات تاریخی سایر نواحی شهر کابل را دقیقاً سروی و مشخص نموده به شورای وزیران ارایه نمایند تا اصالت تاریخی شهر کابل تثبیت و در حفظ و نگهداشت آن اقدام گردد.
در اخیر جلسه سه مورد معاهدات بین‌المللی توسط معین سیاسی و سرپرست وزارت امور خارجه حسب ذیل به جلسه مطرح که مورد تائید قرار گرفت.
• موافقتنامه همکاری میان وزارت خارجه جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری پولند؛
• یادداشت تفاهم همکاری علمی ـ پژوهشی بین دانشگاه بغلان جمهوری اسلامی افغانستان و فرهنگستان زبان و ادب فارسی جمهوری اسلامی ایران؛
یادداشت تفاهم میان پوهنځی زراعت پوهنتون بغلان جمهوری اسلامی افغانستان و دانشکده پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا