TOPتبصره و مرور بر مطبوعات

بیرق ملی، نماد هویت ملی ماست

کابل/ ۷ اسد/ باختر
امروز ۷ اسد، روز ملی بیرق است و مردم وطندوست ما این روز را گرامی می دارند و تجلیل می کنند.
مفسر آژانس اطلاعاتی باختر به نقش بیرق در تاریخ کشورها و ملت ها و همچنان عشق ومحبتی که افغانان به بیرق ملی خود دارند، نگاهی افگنده است و می نگارد:
بیرق در تاریخ بشریت ریشه های عمیق دارد و تاریخش از وقتی آغاز می شود که مردمان پیشین در هنگام جنگ بیرق را به عنوان یک نشانه به خاطر تفکیک و شناسایی جنگجویان خود و بیگانه به کار می بردند؛ اما امروز بیرق ملی، نشانۀ شکوه و عظمت تاریخی ملت هاست؛ بیرق ملی نشانۀ وحدت ملی است؛ بیرق ملی بازتاب دهندۀ ارادۀ قوی وشکست ناپذیر ملت برای دفاع از آزادی، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور و آمادگی مردم برای هرنوع ازخودگذری و قربانی در این راستا است. بیرق ملی برای هر افغان وطندوست احساس مالکیت این سرزمین را می دهد، احساس افتخار و غرور می دهد و احساس آرامش و سکون می دهد.
اگر بیرق ملی بلند و در اهتزاز باشد و موج زند، معنایش این است که ملت سربلند وسرافراز است، اراده اش قوی و شکست ناپذیر است و عشق وطن در وجودش مانند دریا موج می زند. ملت قهرمان ما در درازای تاریخ بیرق ملی را همیشه بلند و در اهتزاز نگه داشته اند. کارنامۀ ملالی، قهرمان جنگ میوند با خط طلایی ثبت تاریخ شده است. در میوند جنگ سخت با مهاجمان جریان داشت. جنگجوی افغان که بیرق را انتقال می داد، آماج حملۀ مهاجمان قرار گرفت، زخم برداشت و نزدیک بود که بیرق از دست هایش فرو افتد. وقتی ملالی متوجه این صحنه شد، به عنوان یک دختر قهرمان افغان نمی توانست تحمل کند که بیرق ملی، این نماد قهرمانی ها، شکوه و عظمت غازیان افغان به زمین افتد. این بیرق باید بلند و در اهتزاز باشد. زیرا او می دانست که اگر این بیرق بلند و در اهتزاز باشد، در آن صورت هیچ قوتی ولو بزرگ و نیرومند هم باشد، نمی تواند غازیان افغان را شکست دهد. ملالی بدون هیچ گونه ترس و بیم به میدان داغ نبرد شتافت، بیرق را از دست غازی زخمی شده گرفت، آن را بلند کرد و به اهتزار درآورد و با غرور بلند افغانی صدا کرد:
که په میوند کې شهید نه شوې
خدایږو لالیه بې ننګۍ ته دې ساتینه
این صدای حماسی ملالی توجه همه غازیان را به خود جلب کرد، آنان دیدند که یک دختر افغان بیرق ملی را در دست هایش بلند نگهداشته است، خون غازیان به جوش آمد، احساسات وطندوستانۀ شان هرچه بیشتر برانگیخته شد و مانند قهرمانان شکست ناپذیر بر دشمن هجوم بردند و آنان را شکست تاریخی دادند.
این نمونۀ بزرگ، درخشان و تاریخی زور، قوت، شکوه و عظمت بیرق ملی است.
امروز ملت غیور ما روز بیرق ملی را در شرایط دشوارتجلیل می کنند. متاسفانه، جنگ در کشور ادامه دارد و هر روز از مردم ما قربانی می گیرد. می پذیریم که این جنگ عوامل زیاد داخلی و خارجی دارد؛ اما یک عامل بزرگش بی اتفاقی داخلی است و یگانه راه موثر از میان برداشتن این بی اتفاقی، گردهم آمدن همه تحت بیرق سه رنگ ملی است. ۷ اسد فرصت خوبی است که ما باید از آن استفاده کنیم و اهمیت و ارزش بیرق ملی را هرچه بیشتر تبارز بدهیم و برجسته کنیم. هر افغان راستین باید درگرامی داشت از روز ملی بیرق افغانستان به گونه یی سهم بگیرد و گرامی داشت از این روز را یک مسوولیت و مکلفیت ملی خود تلقی کند.
تردیدی وجود ندارد که ملت غیور و قهرمان افغانستان به خاطر سربلندی و دراهتزار نگهداشتن بیرق ملی آمادۀ هر نوع ایثار و ازخوگذری اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا