گزارش ها

خشونت و کرونا٬ دو معضل که یکسان مردم ما را تهدید می کنند.

کابل/ ۱۳حمل/ باختر
با شدت یافتن حمله های طالبان بر بخش های از کشور٬ اتحادیۀ اروپا و سازمان همکاری های اسلامی از طالبان خواسته اند که از خشونت ها دست بکشند.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ طالبان در روزهای اخیر حمله های شان را بر بخش های از کشور شدت بخشیده اند٬ منابع دولتی می گویند که در روزهای اخیر هژده ولایت کشور گواه حمله های طالبان بوده است.
این در حالی است که دولت افغانستان برای مذاکره با طالبان یک هیئت گفت وگو کننده را مشخص کرده است و تلاش ها برای رهایی زندانیان طالب از زندان های افغانستان ادامه دارد.
ادامه خشونت ها از سوی طالبان با واکنش های ملی و بین المللی مواجه شده است.
در داخل کشور مردم می گویند: در شرایط که معضل ناشی از ویروس کرونا جدی تر شده است٬ توقع مردم از طالبان همکاری و همآهنگی است٬ مگر این گروه به مردم تحفه جز از جنگ  ندارند.
وزارت صحت عامه هم از طالبان خواسته است که به آتش بس تن دهند تا روند وقایه مردم از ویروس کرونا٬ سهل تر شود.
این وزارت گفته است که خرچ یک ماهه جنگ در کشور٬ قیمت یک شفاخانه مجهز است که می توان با آن در برابر ویروس کرونا مجادله کرد.
اتحادیه اروپا با نشر اعلامیه‌یی از طالبان خواسته است که بر بنیاد توافق‌نامۀ صلح٬ خشونت‌ها را کاهش دهند و تعهد واقعی خود را به گفت‌‌وگوهای صلح نشان داده و خشونت‌ها را کاهش دهند.
اتحادیۀ اروپا همچنان از طالبان خواسته است که در بحث‌های «معنادار» در بارۀ آتش‌بس شرکت کنند و با مردم شان همکاری سازنده داشته باشند
در همین حال سرمنشی سازمان همکاری‌های اسلامی نیز از تمامی طرف‌ها در افغانستان خواسته که برای یک آتش‌بس پایدار و کاهش خشونت‌ها همکاری کنند.
انفاذ آتِش بس خواست اصلی دولت افغانستان است که از یک طرق فضای اعتماد را در کشور بیشتر می سازد و از طرف دیگر دولت و نهادهای همکار را در امر مبارزه با ویروس کرونا یاری می کند٬ مگر طالبان در هژده ولایت با نیروهای امنیتی درگیر اند.
وزارت دفاع ملی به طالبان هشدار می دهد که اگر به خشونت‌ها کاهش ندهند، کابل به آغاز حمله های تهاجمی ناگزیر خواهد شد.
اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع ملی٬ به نیروهای دولتی دستور خارج شدن از حالت دفاعی عادی و داخل شدن به حالت دفاعی فعال را داده است که این نیروها را قادر می کند تا در برابر طالبان واکنش جدی تری داشته باشند. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا