سیاست

مولانا سمیع الحق مهره سوخته برای آی اس آی

کابل  باختر  ۵ قوس
مولانا حمیدالحق فرزند مولانا سمیع الحق رهبر پیشین جمعیت علمای پاکستان میگوید، سمیع الحق زمانی ترور شد که آمادگی برای میانجیگری برای روند صلح افغانستان میگرفت.
مولانا سمیع الحق چندی قبل در شهر لاهورپندی پاکستان در منزلش با ضربات چاقو کشته شد از او به عنوان پدر معنوی طالبان یاد میشد.
سمیع الحق که خود دهها مدرسه دینی را در پاکستان اداره میکرد این مدارس ٬منبع خوب سرباز گیری برای طالبان بود.
مقامات افغان به شمول عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان بار ها با او تماس گرفتند تا از نفوذ این روحانی پاکستانی برای کشاندن طالبان به سمت گفتگو های صلح استفاده کنند مگر مولانا سمیع الحق هیچگاهی از خود در این امر خیر واکنش نشان نداد و حالا پسر او حمیدالحق که جاگزین پدر شده حرف های دیگر دارد.
حمید الحق در تازه ترین اظهارات خود گفته است پدرم حامی سیاسی و معنوی طالبان بود؛ از این رو همه از وی خواستند که برای صلح افغانستان میانجیگری کند. اما زمانی که سمیع الحق آماده مذاکره با طرف های درگیر شد، عوامل خارجی وی را ترور کردند مگر این مولانای تازه به مقام رسیده توضیح نداد که عوامل خارجی کی ها اند مولانا حمید الحق در اولین روز ها که پدرش کشته شده بود دستگاه امنیتی افغانستان را عامل ترور فجیع پدر خوانده بود،حرف که به جای نه رسید و کسی به این گفته ها علاقه نگرفت به این دلیل که دولت افغانستان خود میخواست از نفوذ مولانا سمیع الحق برطالبان استفاده کند و بلاخره مولانا را انهم در واپسین سالها عمر به انجام یک عمل نیک ترغیب کند در حالیکه مولانا  اصلا در برابر این فراخوان افغان ها روی خوش نشان نداد.
حالا حمید الحق از عوامل خارجی در قتل پدر سخن میگوید مگر بالحن کمی آشتی جویانه ٬  او از کشوری نام نمیگیرد شاید او بعد از سپری شدن حدود دو ماه از قتل پدر دانسته باشد که  آی اس آی  سازمان استخبارات نظامی کشورش با مهره های سوخته چه میکنند؟
حرف های زیائی وجود دارد که میرساند این سازمان در ایجاد ٬تمویل ومدیریت مدارس دینی و گماشتن روحانیون سرشناس در راس این مدارس تجربه زیاد دارد.
آی اس آی  از این مدارس برای سرباز گیری در جنگ افغانستان و جنگ کشمیری ها در هند استفاده میکند و جنگ نیابتی پاکستان در این دو کشور ٬با شعار ها  وانگیزه اسلامی دنبال میشود.
مولانا سمیع الحق در این بازی٬ دیگر یک مهره سوخته بود بدون شک او دیگر به درد نظامیان پاکستانی نمی خورد و باید آرام و بی صدا از سر راه برداشته میشد که چنین شد به همین دلیل است که تاکنون عامل قتل او شناخته نشده و هیچکسی هم ادعا مسوولیت نکرده است ضمنا یک خاموشی مطلق بعد از قتل مولانا سمیع الحق حکفرما است بدون شک هیچگاهی هم عامل قتل او معرفی نخواهد شد.
سمیع الحق قربانی بازی های استخباراتی نظامیان کشورش شد در گذشته هم
آی اس آی مهره های سوخته را از راه برداشته است ملا محمد عمر ٬ ملا اختر محمد منصوررهبران مقتول طالبان نمونه از این ادعا است .
پس برای حمید الحق که تازه رهبری حزب  جمعیت العلمای پاکستان را از پدر به ارث برده لازمی است که از کارکرد پدر بیاموزد و خود را دچار آن  بازی های نسازد که سر پدرش را خورد.
حمید الحق خود یک روحانی و یک عالم دین است خیر و شر خود را از مسیرقران و دساتیر دینی مشخص سازد در غیر آن سیاست های دیکته شده  او را به ترکستان خواهد برد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا