اقتصاد

مخالفت پاکستان با پروازهای تجارتی هند و افغانستان

دهلی جدید -ایرنا- 4 جدی – باختر
یک مقام دولتی هند اعلام کرد که در طول یک ماه گذشته اسلام آباد با عبور پروازهای شرکت های هوانوردی هندی با مقصد افغانستان از حریم هوایی پاکستان مخالفت کرده است..
آژانس خبری دولتی ایران ، ایرنا امروز پنجشنبه به نقل از شبکه خبری 'زی نیوز'،  نوشت که هند و افغانستان در سال 2017 یک کریدور هوایی تجارتی میان شهر های کابل، قندهار، دهلی جدید و ممبی افتتاح کردند که
گسترش تجارت میان دو کشور بدون نیاز به پاکستان از اهداف طرح یادشده به شمار می رود.
بر اساس آمار منتشر شده بانک مرکزی پاکستان ،  صادرات این کشور به افغانستان در نیمه اول سال 2018 حدود 17.68 درصد کاهش یافته است.
به گفته یک مقام هندی که نخواست نامش ذکرشود، سازمان هوانورد ی ملکی  پاکستان در ماه های قوس و جدی با عبور پروازهای شرکت 'اسپایس جت' هند از حریم هوایی این کشور مخالفت کرده است. این پروازها به مقصد افغانستان انجام شده اند.
مقام هندی افزود: حکومت دهلی جدید در خصوص این اقدام ها به پاکستان اعتراض کرده است  اما اسلام آباد تاکنون پاسخی ارائه نکرده است.
این تحولات درحالی اتفاق می افتد که هند سعی کرده است افغانستان محصور در خشکی را به دهلی جدید  و سایر کشور های جهان متصل کند. پاکستان همچنین با عبور موتر های لاری هندی از خاک پا کستان مخالفت کرده است.
بندر چابهار ایران که با سرمایه گذاری هند در حال توسعه است، یکی از اقدام های دهلی جدید  جهت انجام تجارت زمینی و بحری با افغانستان است.
خا نم سوشما سواراج ،  وزیر امور خارجه هند در اوایل ماه جاری درشهر  سمرقند ازبکستان اعلام کرد که تلاش های مشترک هند، ایران و افغانستان به توسعه بندر چابهار منجر شده است. این بندر یک مسیر قابل اعتماد و عملی برای اتصال به افغانستان و همچنین آسیای مرکزی است. بندر چابهار یک نمونه بارز از همکاری های قوی برای عبور از موانع است.
فاز اول این بندر در ماه دسامبر سال 2017 افتتاح شد. به تازگی نیز هند اداره امور این بندر را بر عهده گرفت و یک دفتر به طور رسمی در آن افتتاح کرد.
از طریق چابهار ، هند می تواند پس از یک دهه تلاش به هدف خود یعنی دسترسی به افغانستان و آسیای مرکزی برسد.
بندر چابهار که در بحیره  عمان قرار گرفته  است دسترسی هند به افغانستان از طریق بحر را آسان می حکومت هند متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون الری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دالری برای ساخت مجموعه ای از جاده ها و راه آهن شده است.
سال گذشته هند دو محموله گندم را از طریق بندر چابهار به افغانستان صادر کرد. این اقدام با هدف اثبات اعتبار این مسیر و گسترش ورود محموله های جهانی پیش از فعال شدن کامل این بندر انجام شد.
ایران قصد داردبه تاریخ7 ماه حوت یک کنفرانس بین المللی با موضوع بندر چابهار در شهر چابهار برگزار کند. آشنا 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا