سیاست

معاون دوم رییس جمهور: تفاهم و همگرایی ملی تنها راه بیرون رفت از چالش های موجود در کشور می باشد

کابل باختر 7عقرب
قانونپوه سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در مراسم سالگرد وفات استاد قربانعلی عرفانی یکی از شخصیت های برجسته جهادی، حضور یافت و درجمع مقامات عالی رتبه دولتی و مردمی سخنرانی نمود.
دفتر مطبوعاتی معاونت دوم ریاست جمهوری به آژانس باختر خبر داد، معاون رییس جمهور استاد عرفانی را در فضایل اخلاقی و دینی یک الگو و در فروتنی و شکیبایی در برابر حوادث اجتماعی، نماد پایدار و توانا خواند و افزود که استاد عرفانی یک سیاستمدار فرهنگ دوست، عالم روشنگر و نو اندیش بود که در فضای خفقان زمان، رویکرد های جدید فکری را برای نسل زمانش آموخت و در این راه همچنان راست قامت و پیشرو باقی ماند.
معاون رییس جمهور یاد آور شد که استاد عرفانی در اوایل دهه 1350 خورشیدی، با درک و درد عمیق نسبت به سرنوشت مردمش، به فعالیت های روشنگرانه آغاز کرد و میان نخبگان علمی و علمای افغانستانی مقیم نجف، پیوند و انسجام ایجاد کرد و حلقه علمای "روحانیت مبارز" را بنیاد نهاد که در آن زمان، برای اولین بار اعلامیه مؤثری را در باره تبیین اوضاع کشور به نشر سپردند.
قانونپوه سرور دانش گفت که استاد عرفانی اولین عالم مبارز و روشنفکری بود که در آن شرایط اختناق، اولین کتاب را با یک برداشت روشنگرانه و با ادبیات زیبا با عنوان" امر به معروف و نهی از منکر" منتشر نمود که این کتاب در ردیف کتاب های همچون دکتر شریعتی و دیگر بزرگان علمی و سیاسی، در میان نسل زمانش دست به دست می شد و مورد مطالعه قرار می گرفت. معاون رییس جمهور تلاش استاد عرفانی را در مجله پیام مستضعفین و زحمات وی را در راه اندازی و تأسیس مؤسسه باقرالعلوم و الزهرا در یکاولنگ و انتشار کتاب های وی را، نمونه از روشن اندیشی و فرهنگ دوستی این شخصیت علمی و سیاسی عنوان کرد و افزود که استاد عرفانی در کنار تلاش های فرهنگی و علمی، هیچگاه دست از مبارزات سیاسی و عدالت خواهانه اش بر نداشت و قوت حرکت های عدالت خواهانه را در انسجام و همگرایی فکری و تشکیلاتی می دانست که در این راستا نهایت تلاش و زحمات را متقبل شد که حاصل تلاش آن در ایجاد و تشکیل سازمان نصر و همچنین تشکیل حزب وحدت اسلامی افغانستان همیشه بیاد ماندنی و الگو از درایت و دور اندیشی سیاسی این شخصیت بزرگ می باشد.
معاون رییس جمهور یاد آور شد که حاصل تلاش همچنین شخصیت های علمی و سیاسی است که امروز شاهد آزادی های سیاسی، فرصت های مدنی، دولت قانونی و قانون اساسی با ارزش های مدنی و انسانی می باشیم. معاون رییس جمهور تأکید کرد که حفظ دست آورد هایی که با قربانی های بی شمار به دست آمده است وظیفه و مسئولیت تمام مردم، بزرگان سیاسی، احزاب و دولت وحدت ملی می باشد.
معاون رییس جمهور اختلاف دیدگاه و عنصر قوم و منطقه را یک امر طبیعی خواند و افزود که منتسب بودن به قوم و منطقه خاص یک امر معمولی و طبیعی است ولی انحصار گرایی قومی و منطقوی آسیب جدی و مشکل اساسی است که برای کشور مشکل می آفریند و فاجعه به بار می آورد. معاون رییس جمهور یاد آور شدکه به جرئت می توانم ادعا کنم که شخص رییس جمهور هیچگاه مسئله قومیت را در مدیریت و برنامه ریزی کشور در نظر نمی گیرد و بادید وسیع ملی و رویکرد تخنیکی و شایسته سالاری در تلاش برای رسیدن به توسعه و افغانستان سربلند، آزاد و آباد می باشد.
معاون ریاست جمهوری همچنین گفت که از بیانات مشکل آفرین برخی از سیاسیون که خود جزء حکومت می باشد، متأسفم و این بیانات در مدیریت کلان کشور آسیب می رساند و ما نباید کاری کنیم که باعث شادی دشمن، نا امیدی مردم و تضعیف روحیه سربازان فداکار وطن گردد.
معاون رییس جمهور همچنین تأکید کرد که وجود تبعیض سیستماتیک و فزون خواهی موجود، میراث تاریخی است که از حکومت های گذشته باقی مانده است که تاهنوز در تقرری ها و انکشاف متوازن خود را نشان می دهد و همین مسئله باعث مشکلات فراوان گردیده است که تنها با عزم فراگیر، تفاهم ملی، همگرایی و همکاری همه جانبه مسؤلان حکومتی می توانیم در برابر این مشکلات پیروز و سربلند شویم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا