سیاست

محمدحنیف اتمر: روابط دوستانه میان افغانستان و ازبیکستان برای منطقه مهم است

کابل ۲۲ دلو باختر
محمدحنیف اتمر مشاور امنیت ملی کشور که در رأس یک هیأت بلند پایه امنیتی به تاشکند پایتخت ازبیکستان رفته است، در حاشه نخستین نشست کمیسیون مشترک امنیتی میان هر دو کشور، با شماری از مقام های بلند پایه  سیاسی آن کشور دیدار کرد و در مورد روابط دو جانبه میان کابل و تاشکند به بحث و تبادل نظر پرداختند.
یک منبع خبری شورای امنیت ملی  به آژانس باختر خبر داد، دراین دیدار ها 
محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی کشور هنگام دیدار با "اچیل بای رحمتوف" معاون نخست وزیر و رییس عمومی اداره ی ویژه ی خط آهن آن کشور در مورد توسعه روابط سیاسی، امنیتی و اقتصادی میان هر دو کشور و چگونه گی ساختار تطبیق توافقنامه‏های که هنگام سفر پسین رییس جمهوری افغانستان به آن کشور امضا گردیده است بحث نمودند.
رحمتوف گفت: کشورش متعهد به ادامه  همکاری ها با افغانستان میباشد. وی همچنان روی اهمیت ثبات در افغانستان و ثبات و امنیت منطقه صحبت نمود.
وی گفت که امنیت و ثبات منطقه وابسته به ثبات و امنیت افغانستان است و کشورهای همسایه باید در بخش تأمین امنیت و ثبات افغانستان نقش شان را به گونه صادقانه ایفا نمایند.
وی پیام ویژه  رییس جمهوری ازبیکستان را توسط مشاور امنیت ملی به رییس جمهوری کشور تقدیم نمود.
همچنان محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی کشور در دیدار جداگانه با عبدالعزیزکمیلوف وزیرخارجه ازبیکستان در مورد روابط سیاسی، دیپلوماتیک و اقتصادی میان هر دو کشور صحبت نمود.
کمیلوف در مورد نشست صلح که قرار  است در تاشکند برگزار شود گفت: کشورش متعهد به صلح و ثبات در افغانستان و منطقه بوده و تلاش هایش را در این راستا به کار انداخته است. برای مؤثریت هرچه بیشتر نشست پیشرو که از بهر تأمین صلح افغانستان برگزار می شود گفتگوها و مشورت های جدی را با کشورهای منطقه ادامه میدهد. او همچنان افزود که نشست صلح به ابتکار افغانستان و ازبیکستان مشترکاتی با اهداف روند کابل دارد و در عرصه  تطبیق فیصله ها و بدست آمدن اهداف آن مؤثر ثابت خواهد شد.
کمیلوف نشست تاشکند را برای تفاهم دوجانبه به منظور تحکیم امنیت و ثبات در افغانستان و منطقه مهم دانست.
وی به مشاور امنیت ملی کشور اطمینان داد که کشورش همکاری های خود با افغانستان را گسترش خواهد داد. محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی روابط دوستانه میان افغانستان و ازبیکستان را برای منطقه مهم دانست و افزود: روابط میان این دو کشور تأثیر مثبت در ثبات و امنیت منطقه و جهان دارد.
وی همچنان در مورد اهمیت نشست صلح افغانستان که قرار است در تاشکند برگزارشود صحبت نمود و از تلاش های رهبری سیاسی ازبیکستان در این راستا سپاسگزاری کرد.
مشاور امنیت ملی در کنار بهبود روابط سیاسی و دیپلوماتیک با ازبیکستان، در مورد ایجاد سهولت ها برای سرمایه گذاری و تجارت درافغانستان نیزمعلومات داد. مشاور امنیت ملی کشور گفت: برای گسترش تجارت، راه آهن و تمدید لین های برق که کارهای نخستین آن آغازگردیده و برای مراحل بنیادی آن نیز آماده گی های لازم در دست گرفته شده است. نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا