سیاست

طالبان و پیش شرط های کهنه

کابل باختر/ 27/ جدی
قراراست موسسه کانادایی "پگواش " غرض حل بحران افغانستان نشستی را درماه آینده درقطر میزبانی کند .
آژانس باختر به قول از منابع خبری بین المللی خبرداد، این نشست ازسوی موسسه بین المللی پگواش که مقر آن درکانادا است برگزار خواهد شد.
قبلاً نیز این سازمان نشستی را با همکاری نمایندگان طالبان با میزبانی قطر برگزار کرده بود که درآن تمام شرکت کنند گان خواستار خروج هرچه سریع تر نیروهای خارجی و استقرار حکومت اسلامی افغانستان شده بودند.
همچنان دربیانیۀ نشست قبلی پگواش شرکت کنندگان اعلام کردند که حضور داعش درافغانستان با ویژگی ها و خواسته های مردم این کشور درتضاد است .
طالبان در مورد نشست قبلی، پگواش اظهار داشت  که کنفرانس پگواش فرصت خوبی برای بیان مواضع سیاسی و اهداف طالبان ازراه سیاسی بود.
کنفرانس قبلی پگواش به طور کامل جنبه تحقیقاتی و پژوهشی داشت و شرکت کنندگان نیز از طرف های رسمی نمایندگی نمی کردند. یک گردهمایی غیر رسمی است و شرکت کنندگان درآن تنها نظرات خود را ارائه میدهند.
باید گفت که قبلاً نیز طالبان با حضور یافتن دربعضی از نشست های تحقیقاتی و یا کنفرانس درپاریس ، جاپان ، تهران ، قطر ، امارات متحده عربی …. شرکت کرده و فرصت یافته اند تا موضع شان را بیان دارند. آگاهان برگزاری چنین نشست ها را هویت بخشیدن به طالبان دانسته اند.
بطوری که درآینده نمی توان به آن استناد کرد و به وضوح اعلام شده که این کنفرانس یک نشست مذاکراتی نیست . این نشست درحالی برنامه ریزی میشودکه قرار است فردا نمایندگان دولت افغانستان ، پاکستان ، امریکا وچین نشست دیگری را درکابل برگزار نمایند.
طالبان افغانستان نسبت به برگزاری نشست های مذاکرات صلح میان نمایندگان چهارکشور در اسلام آباد و کابل واکنش نشان داد.
طالبان با اشاره به تغییر پی درپی استراتیژی ، برنامه و اهداف نیروهای خارجی گفته اند که نیروهای خارجی یکبار دیگر برخلاف وعده های خود جنگ را آغازکرده اند و بطور آشکار درجنگ هلمند شرکت میکنند.
نیروهای خارجی درپایان سال دوهزارو چهارده میلادی ماموریت نظامی خود را خاتمه داده و ماموریت جدیدی موسوم به حمایت قاطع را آغازکردند.
طالبان درسایت خبری خود اتهاماتی را علیه کشور های غربی و دولت افغانستان وارد کرده اند و به اصطلاح خود شان خواهان پایان اشغال افغانستان ، خروج نیروهای خارجی و ایجاد یک حکومت اسلامی اند.
طالبان درحالی به نشست چهار جانبه واکنش نشان دادندکه دور دیگر این مذاکرات فردا درکابل برگزار خواهد شد. تا نقشه راه برای صلح درافغانستان طرح گردد.
آگاهان سیاسی افغان به این باوراند، طالبان درحالیکه افغانستان را یک کشور اشغال شده میدانند و برخروج نیروهای خارجی تاکید دارند و از ایجاد حکومت اسلامی حرف میزنند که خود عامل حضور نیروهای خارجی درافغانستان شده اند اگر آنها با حلقات تروریستی سروکار نمی داشتند و باعث کشاندن پای تروریستان از نقاط مختلف جهان به افغانستان نمی شدند  و تروریستان بین المللی از افغانستان کشور های دیگر را تهدید نمی کردند امروز نیروهای خارجی در افغانستان حضور نمی داشت .
ازطرف دیگر طالبان برخروج نیروهای خارجی تاکید دارند درحالیکه آنها صدها تروریست خارجی را از پاکستان ، چیچین ، آسیای میانه و نقاط مختلف جهان باخود به افغانستان آورده اند تا این کشور را تخریب کنند و کشورهای مغرض منطقه را خوشحال سازند.
ازطرف دیگر طالبان از ایجاد حکومت اسلامی حرف میزنند درحالیکه قانون اساسی افغانستان به اساس ارزش های اسلامی و ارزش های ملی ایجادگردیده و نام رسمی افغانستان دولت جمهوری اسلامی است . برخلاف طالبان اسلام تحریف شده را بازگو میکنند و عامل اسلام ستیزی شده اند .
این آگاهان برای طالبان این مشوره را میدهند که به خود آیند، کشور و ارزش های دینی شان را پاس دارند، از وضع شرایط و گفتار های غیر معقول وغیر منطقی دوری کنند، آگر افغان اند قانون اساسی کشورشان را بپذیرند و برای تقویت کشورشان کارکنند تا عوامل مداخله بیرونی از میان برود .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا