آموزش

سیمنار علمی درپوهنتون کابل برگزار شد

کابل باختر 21 عقرب
تحت عنوان « گفتمان علمی فقهی- حقوقی در نظام عدلی، قضایی و اکادمیک افغانستان» امروز سمیناری در پوهنتون کابل دایر شد.
در این سمینار دوکتور عبداللطیف روشان سرپرست وزارت تحصیلات عالی، وزرای عدلیه و امور مهاجرین، معینان وزارت تحصیلات عالی، روسای پوهنتون های دولتی و خصوصی مرکز، جمعی از حقوقدانان، اعضای لوی څارنوالی، مشاورین ریاست جمهوری، استادان و محصلان شرکت کرده بودند.
محور بحث در این گفتمان تقریب دیدگاه های فقهی و حقوقی در نظام عدلی و قضایی کشور و به ویژه شناخت عمیق محصلان پوهنحی های شرعیات و حقوق از هر دو دیدگاه فقهی و حقوقی را تشکیل میداد.
پوهنیار حمید الله فاروقی رئیس پوهنتون کابل درصحبتی گفت که اصلاحات در نظام عدلی بدون داشتن نیروی بشری که با فهم شرعی و حقوقی مجهز باشد ممکن نیست. و هدف از این سمینار آن است که با استفاده از نقطه نظر ها و تجارب کشور های اسلامی در امر تحکیم قانون در کشور کار موثری صورت گیرد.
همچنان لعل پاچا آزمون مشاور ریاست جمهوری در امور فرهنگی پیام رئیس جمهور را قرائت کرد وخاطر نشان ساخت که تدویر همچو سمینار ها در نهاد های اکادمیک کشور گام موثر در تحکیم قانون میباشد.
وی با اشاره به ماده سوم قانون اساسی اظهار داشت که در افغانستان هیچ قانون نمی تواند مخالف معتقدات و احکام دین مقدس اسلام باشد. در این پیام اظهار امیدواری شد تا از نظریات مطرح شده در این بحث استفاده اعظمی صورت بگیرد.
همچنان دراین سیمنار سرپرست وزارت تحصیلات عالی روی اهمیت پرداختن به دیدگاه های فقهی و قانونی صحبت کرد و گفت که توصیه به حق و عدالت از مهمترین ارزش های اسلامی به شمار رفته و  تدویر این سمینار زمینه بحث های مورد نیاز  را در مورد تطبیق مولفه های فقهی و قانونی فراهم می سازد.
وی ابراز امیدواری کرد که این گونه گفتمان ها در سایر پوهنتون های کشور نیزبرگزار شود. موصوف گفت در اجماع ملی بازنگری و معیاری سازی نصاب تحصیلی که عنقریب برگزار می گردد، به روز سازی نصاب در رشته های حقوق و شرعیات نیز شامل است.
در این سمینار پوهاند عبدالاقرار واصل رئیس پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل، پوهنمل دوکتور بصیرت رئیس پوهنځی شرعیات این پوهنتون، پروفیسور هاشم کاملی از کشور مالیزیا، پوهاند دوکتور محمد ایاز نیازی استاد پوهنځی شرعیات پوهنتون کابل، محمد اشرف رسولی، مشاور وزارت عدلیه و  دوکتور محمد تقی مناقبی استاد پوهنځی حقوق پوهنتون کاتب به ترتیب پیرامون ابعاد مختلف فقه و حقوق و وجوه مشترک هر دو صحبت کردند.
این سمینار که به کمک مالی آسیا فوندیشن برگزار شده است فردا نیز ادامه میابد. احمد ضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا