گزارش ها

ایران پیشنهاد همکاری نظامی با افغانستان را داد

کابل باختر/ 20/ حوت
ایران برای افغانستان پیشنهاد همکاری درامر مبارزه با هراس افگنی را نمود و مقامات نظامی آنکشور گفته اند که اگر از جانب افغانستان دراین خصوص یک درخواست رسمی صورت گیرد ایران آماده همکاری است .
به گزارش آژانس باختر ، این موضوع در ملاقات احمد تمیم عاصی معاون امور پالیسی و استراتیژی وزارت دفاع ملی با مقامات بلند پایه نظامی ایران مطرح شد.
احمد تمیم عاصی اخیراً درراس یک هیئت از وزارت دفاع ملی از ایران دیدار کرد.
مساله همکاری های امنیتی و نظامی میان دوکشور محور بحث هیئت افغانی با مقامات ایرانی بود.
همچنان این سفر مقدمه برای سفربهرام شاه طارقی وزیر دفاع که درآینده نزدیک به ایران صورت خواهد گرفت پنداشته میشود.
باید گفت که تاکید ایران مبنی برحمایت دوامدار از افغانستان درست زمانی مطرح میگرددکه حرف های مبنی بر پشتیبانی ایران از طالبان بخصوص طالبان حوزه غرب کشور وجود دارد .
گفته شده ایران از وجود طالبان درساحات غربی افغانستان برای سبوتاژ برنامه های اقتصادی این کشور بخصوص تاخیر در احداث بندهای آب استفاده میگردد مگر ایرانی ها حرف دیگری دارند.
جنرال حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران دردیدار با احمد تمیم عاصی معاون سیاسی و راهبردی وزیر دفاع ملی افغانستان گفته است جمهوری اسلامی ایران همواره مخالف گروه های تروریستی به ویژه طالبان در افغانستان بوده و از دولت این کشور حمایت کرده و همواره مدافع مجاهدان این کشور بوده است .
وزیر دفاع ایران همچنان اضافه داشت ، ایران با قاطعیت تمام از روند صلح تحت رهبری دولت وحدت ملی با مشارکت همه اقوام درچارچوب قانون اساسی افغانستان حمایت خواهم کرد وی گفت امنیت صلح و ثبات درمنطقه برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت داشته و از هیچ تلاشی دراین راه مضایقه نمی کنیم .
وی اضافه داشت که افغانستان نباید به محل رقابت های منطقه ای وبین المللی مبدل شود . و ما حاضریم درصورت درخواست رسمی دولت افغانستان در مبارزه علیه تروریزم به دولت وحدت ملی کمک های امنیتی ارائه کنیم .
وزیر دفاع ایران افزوده است دو کشور ایران وافغانستان درحوزه دفاعی و نظامی و توجه به پیشرفت های فراوان جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر در حوزه صنایع ، دفاعی ، ظرفیت های بسیار خوبی برای همکاری دارند.
جاوید کوهستانی آگاه امور سیاسی نظامی دررابطه به موضع ایران درقبال افغانستان و اعلام همکاری آنکشور به آژانس باختر گفت ، البته ایران از گذشته ها از هیچ نوع کمک و همکاری با افغان ها دریغ نکرده است و دیده شده که کمتر مداخله درامورات دولت افغانستان داشته است.
بنابر تضاد که میان ایران وایالات متحده امریکا وجود دارد فکر نمیکنم این همکاری پذیرفته شود . زیرا کشور ایالات متحده امریکا اقدامات جدی به مبارزه علیه تروریزم داشته است . بخصوص امضاء توافق نامه امنیتی حضور نیروهای ناتو کمک و همکاری مستقیم نظامیان امریکایی با نیروهای امنیتی و دفاعی افغان خود نشان گر آنست که همکاری کشور ایران بخصوص درعرصه امنیتی پذیرفته شود.
کوهستانی اضافه کرده گفت به نظرم این شاید قابل قبول برای وزارت دفاع افغانستان نباشد و شخص خودم چندان خوش بینی در مورد همکاری های ایران با افغانستان نیستم .
اما محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی از همکاری های وزارت دفاع ایران درراستای مبارزه علیه تروریزم استقبال کرده میگوید: ما نه تنها ازکشور ایران بلکه از همه کشورهای منطقه و دنیا بخاطر مبارزه جدی با تروریزم خواهان همکاری های بیشتر میباشیم.
رادمنش گفت از کشور پاکستان که درهمسایگی ما قرار دارد نیزخواهان همکاری درعرصه نابودی تروریزم و مبارزه علیه این پدیده هستیم .
جنرال رادمنش اضافه کرد که وزارت دفاع افغانستان درجهت نابودی و مبارزه با تروریزم قاطع است تنها کشور ایران نه بلکه پاکستان ودیگر کشورهای جهان منطقه دراین راستا مبارزه جدی نماید تا هرچه زودتر این پدیده شوم از بین برود.
رادمنش تاکید دارد ،اگر کشورهای منطقه برای ازبین بردن تروریزم تلاش نکند و همکاری ننماید به علاوه افغانستان به کشور های دیگر آتش این پدیده سرایت نموده شعله ور خواهد شد.
از گفته های مقامات ایرانی بر میاید که یک اجماع منطقه یی در امر مبارزه با هراس افگنی درحال شکل گیری است و حالا نظریه تروریست خوب و بد و یا طالب خوب و بد دیگر کمرنگ شده است.  ختم/ فریبا احسان زاده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا