گزارش ها

تفسیربرخبر: تعهد امریکا برحمایت پایدار از افغانستان

کابل باختر/ 8/ دلو
ایالات متحده امریکا یکبار دیگر به تعهداتش مبنی برمبارزه علیه دهشت افگنی و موادمخدر درافغانستان و هدف قراردادن بقایای القاعده تاکید کرده است.
خانم موناکو دستیار باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده امریکا درامور مبارزه با دهشت افگنی درجریان سفرش به افغانستان این موضوع را بیان کرده و بر همکاری امریکا درروند صلح پایدار و تقویت نیروهای امنیتی افغان نیز تاکید کرده است.
درهمین حال وزارت مبارزه با مواد مخدر و برخی از کارشناسان ازاین حمایت امریکا دربرنامه های مبارزه علیه دهشت افگنی و موادمخدر به رهبری افغانستان استقبال کرده اند.
ابراهیم اظهر معین پالیسی وزارت مبارزه علیه موادمخدر میگویدکه منبع قوی مالی دهشت افگنان که تهدید بزرگ به امنیت افغانستان و منطقه وجهان است کشت تولید و قاچاق مواد مخدر است .
او نه تنها حمایت ایالات متحده امریکا را بلکه حمایت و همکاری کشورهای همسایه و سایر کشورها را درراستای مبارزه با دهشت افگنی و موادمخدر یک امر ضروری میداند وگفته است که مشکل موادمخدر جامعه جهانی را بخاطر پیاده ساختن برنامه ها و پروژه های ملی بزرگ کشور با آزمون مواجه ساخته است .
از سوی دیگر شماری از کارشناسان میگویند که اگر حمایت ازطریق دولت افغانستان صورت گیرد موثر تمام خواهد شد و از طرف دیگر تجهیز نهادهای امنیتی کشور که حالا خود عهده دار امور امنیتی کشور شان اند روند مبارزه علیه هراس افگنی را کوتاه سازد.
اما تعهدات جدید امریکا و ناتو با راه اندازی ماموریت جدید شان تحت نام حمایت قاطع از افغانستان که درسالجاری میلادی آغاز شده است ، با رفت و آمد مقامات بلند رتبه آنان بیشتر شده است.
درحالیکه جامعه جهانی با ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده امریکا به هدف سرنگونی رژیم طالبان و دهشت افگنان بین المللی و مبارزه با موادمخدر وارد افغانستان شدند و حدود سیزده سال را دربرگرفت اما با خروج نیروهای بین المللی از افغانستان برخی مسایل نا تمام باقی ماندکه نگرانی بعضی از کشور ها بخصوص کشورهای منطقه را درقبال داشت و آنان از افزایش نا امنی ها و افزایش کشت خشخاش و قاچاق موادمخدر درافغانستان اظهار نگرانی کرده اند.
اما حمایت امریکا از افغانستان میتواند آینده را روشن جلوه دهد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا